© iStockphoto

Träna bort skadan

En enda övning minskar risken för att du ska drabbas av en muskelbristning i baklåret. Se här hur du ska göra.

13 januari 2012

Det känns som att det smäller till i baklåret – du har fått en muskelbristning. Alla löpares mardröm. Den gör inte bara ont, skadan tar dessutom lång tid att läka, och värst av allt är att om man har råkat ut för den så är risken dubbelt så stor att man ska drabbas igen.

Men nu finns det hopp. Forskare från Amager Hospital har hittat en särskild övning som stärker lårmusklerna och dramatiskt minskar risken för att råka ut för en muskelfiberskada i baklåret. Forskarna följde ca 1 000 fotbollsspelare. Hälften av dem tränade som vanligt, medan den andra hälften även styrketränade baklåren.

Efteråt registrerade forskarna fotbollsspelarnas skador och upptäckte att risken för en muskelbristning i baklåret var tre gånger mindre hos dem som hade gjort övningen. Och ännu bättre blev effekten för dem som redan haft skadan. Då var risken för att få en ny skada sju gånger mindre.

Gör så här Stå på knä med rak rygg och sträckta höfter. Be en kompis att hålla fast dina underben mot marken.

Luta dig sakta så långt fram som möjligt. Håll hela tiden höften sträckt.

Träningsprogram
Vecka Träningspass/vecka Set och repetitioner
1 1 2x5 repetitioner
2 2 2x6 repetitioner
3 3 2x6-8 repetitioner
4 3 2x8-10 repetitioner
5-10 3 3x10 repetitioner
10+ 1 3x10 repetitioner

Source #The American Journal of sports medicine

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: