Så blir du snabbast av med benhinneinflammation

Är du en av alla dem som brukar få ont framme på skenbenet när du löptränar? Läs i så fall vidare här.

11 januari 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Många löpare lider av återkommande värk och irritation framme på skenbenen. Det gör ont och kan göra att det blir omöjligt att idrotta. Vi har sammanställt de bästa råden till hur man blir av med och förebygger benhinneinflammation. 

Vad är benhinneinflammation?

Benhinneinflammation kan drabba den som under en längre tid utsätter underbenen för överbelastning. Skadan utmärker sig med smärta på underbenets framsida eller insida. Den vanligaste orsaken är att utmattade muskler och senor på grund av en för snabb upptrappning av träning inte klarar av att absorbera de stötar som uppkommer när man springer eller hoppar.

Risken för att få benhinneinflammation ökar om under en period trappar upp sin träningsmängd för mycket, eller tränar mycket på hårda underlag. Många löpare drabbas därför av skadan. 

Benhinneinflammation utmärks ofta av smärta i början av träningspassen som avtar när kroppen blir uppvärmd. Efter träningspassen, när kroppen är kall igen, brukar smärtan komma tillbaka. 

Hur blir jag snabbast av med min benhinneinflammation?

  • Sänk intensiteten och minska träningsmängden
  • Förlägg träningen till mjukare underlag 
  • Undvik träningsformer som innebär hårda och stumma fotisättningar – t.ex. löpning 
  • Se till att dina löpskor och ev. inlägg motverkar pronation 
  • Träna musklerna i underbenet – ev. med gummibandsövningar för foten
  • Löp ev. i vatten eftersom det ger mjukare hälisättningar samtidigt som formen hålls uppe

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad irriterar dig mest på gymmet?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: