© Colourbox

Riskerar du att få skador av dina skor?

Har skorna betydelse för om man blir skadad eller ej? Det diskuterades nyligen i media. Vi har tittat närmare på saken.

11 januari 2013

”Löpskor har ingen betydelse för skaderisken!” Så lät det i olika medier under hösten 2012. Påståendet baserades på en rad äldre undersökningar som utförts, framför allt i USA.

Enligt Lars Eghamn, som är ortopedingenjör med många års erfarenhet av de faktorer som kan leda till skador är dessa påståenden kända sedan tidigare, däremot ligger det mer fakta bakom.

”Dåligt uppbyggda skor är ofta orsaken till värkande ryggar, smärtande knän och inte minst ömmande fötter”, säger han.

Men det finns också andra faktorer som till exempel träningsmängd och kroppsvikt som spelar större roll för skaderisken. Samtidigt är hans erfarenhet att skor med bra stöd kan hjälpa om man har en begynnande skada.

”Om man besöker en specialiserad löpskobutik för att man har ont i knät eller underbenet, så är det stor sannolikhet att skorna hjälper”, slår Eghamn fast.

Följande har betydelse för om man blir skadad

  • Tidigare skador. Om man har varit skadad förut ökar risken för nya skador.
  • Övervikt. Löpare med BMI över 25 har större risk för att bli skadade än löpare med BMI under 25.
  • Träningsrutiner. Hårt och ofta. Ett felaktigt träningsupplägg kan lätt leda till olika typer av skador.
Följande kan ha betydelse för skaderisken

  • Målsättning. Är man alltför ambitiös och målinriktad ökar skaderisken.
  • Kost. Fel kost kan ha betydelse för hur sliten kroppen blir.
  • Övriga faktorer. Fysiskt arbete och ovana idrottsaktiviteter kan också öka skaderisken.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: