Muskelbristningar kommer ofta igen

Det bästa man kan göra för att undvika muskelbristningar är att inte bli skadad. Skadan kommer nämligen ofta igen.

13 september 2010

Om du har drabbats av en muskelbristning i baklåret någon gång, så är risken dubbelt så stor att du ska råka ut för samma typ av skada igen.

Vid Center för Idrottsskadeforskning i Oslo undersöktes 500 aktiva män för att orsaken till muskelbristning i baklåret skulle kunna fastställas. Forskarna tittade bland annat på om idrottare som löper snabbt är särskilt skadebenägna. Eller om det är svaga muskler i baklåret som är huvudorsaken.

Resultatet visade att det var de idrottare som tidigare varit skadade som främst låg i farozonen. En trolig orsak är den inflexibla ärrvävnad som bildas efter en muskelbristning. Bristen på flexibilitet kompenseras av muskelfibrerna runt skadeområdet, vilket i sin tur gör att skaderisken ökar.

Förebygg muskelbristning i låret:

  • Värm upp noga före sprintträning och andra explosiva aktiviteter.

  • Undvik snabba riktningsförändringar och spurter om lårmusklerna är utmattade.

  • Stärk musklerna i baklåret genom att t.ex. göra benböjningar.

  • Värm baklåren lite extra när du tränar under vinterhalvåret.

Source #Oslo Sports Trauma Research Center

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: