© Colourbox

Minskar skaderisken om jag stretchar?

Jag känner mig förvirrad när det handlar om stretchning. När bör man stretcha och vilken effekt har det?

Vi förstår mycket väl att du känner dig förvirrad. Stretchning är ett komplicerat ämne.

I korthet kan man säga att forskning inte kunnat påvisa någon skadeförebyggande effekt av att stretcha varken före, under eller efter träning.

Musklernas smidighet och tolerans efter att de har blivit utsträckta försvinner på mindre än en timme efter att man har stretchat.

Om du vill bli smidigare behöver du därför stretcha flera gånger varje dag i åtskilliga veckor.

Stretchövningar kan ha en kortvarig lindrande effekt mot träningsvärk, men de varken förebygger eller minskar den värsta muskelvärken. Så oavsett hur mycket du stretchar efter ett träningspass får du varken mer eller mindre ont.

Om dina muskler är strama kan stretchövningarna däremot göra att det känns behagligare att träna eftersom smidigheten ökar i de arbetande musklerna.

Du kan välja mellan att stretcha ouppvärmd eller vänta tills du har värmt upp – det vill säga när du har tränat i ett lugnt tempo under 5–10 minuter.

Om musklerna är fulla med mjölksyra efter ett hårt träningspass kan smärtan lindras kortvarigt med stretchning.

Se inom vilka idrottsgrenar du har nytta av stretchning.

Effekt av stretchning

Före träning: Rörligheten ökar och ev. värk minskar så att det känns behagligare att träna.

Under träning: Efter 5–10 minuters uppvärmning kan du börja stretcha. Det gör att du blir rörligare och bättre förberedd inför träningspasset.

Efter träning: Stretchövningar gör att träningsvärken i musklerna lindras kortvarigt.

Daglig stretchning: Stretchning 2–4 gånger per dag under några veckor kommer att göra dig betydligt smidigare.

Se inom vilka idrottsgrenar du har nytta av stretchning

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: