Cookie- och Sekretesspolicy
Löpskor och skador

Riskerar du att få skador av dina skor?

Har skorna betydelse för om man blir skadad eller ej? Det diskuterades nyligen i media. Vi har tittat närmare på saken.

  • Aktiv Träning nr. 1, 2013
  • Foto: Colourbox

”Löpskor har ingen betydelse för skaderisken!” Så lät det i olika medier under hösten 2012. Påståendet baserades på en rad äldre undersökningar som utförts, framför allt i USA.

Enligt Lars Eghamn, som är ortopedingenjör med många års erfarenhet av de faktorer som kan leda till skador är dessa påståenden kända sedan tidigare, däremot ligger det mer fakta bakom.

”Dåligt uppbyggda skor är ofta orsaken till värkande ryggar, smärtande knän och inte minst ömmande fötter”, säger han.

Men det finns också andra faktorer som till exempel träningsmängd och kroppsvikt som spelar större roll för skaderisken. Samtidigt är hans erfarenhet att skor med bra stöd kan hjälpa om man har en begynnande skada.

”Om man besöker en specialiserad löpskobutik för att man har ont i knät eller underbenet, så är det stor sannolikhet att skorna hjälper”, slår Eghamn fast.

Följande har betydelse för om man blir skadad

  • Tidigare skador. Om man har varit skadad förut ökar risken för nya skador.
  • Övervikt. Löpare med BMI över 25 har större risk för att bli skadade än löpare med BMI under 25.
  • Träningsrutiner. Hårt och ofta. Ett felaktigt träningsupplägg kan lätt leda till olika typer av skador.

Följande kan ha betydelse för skaderisken

  • Målsättning. Är man alltför ambitiös och målinriktad ökar skaderisken.
  • Kost. Fel kost kan ha betydelse för hur sliten kroppen blir.
  • Övriga faktorer. Fysiskt arbete och ovana idrottsaktiviteter kan också öka skaderisken.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Hur stärker jag mina svaga fotleder?

Hur stärker jag mina svaga fotleder?

Fråga oss |

Jag har lätt för att vricka fötterna ...

Läs mer
Aj, jag har fått ont under foten!

Aj, jag har fått ont under foten!

Fråga oss |

Jag har fått plantarfascit vilket gjort ...

Läs mer
Hjälp, jag är ljumskskadad!

Hjälp, jag är ljumskskadad!

Fråga oss |

Jag är en 30-årig fotbollsspelare som ...

Hjälp, jag är ljumskskadad!
Träna bort dina hälseneskador

Träna bort dina hälseneskador

Skador |

Ömma och inflammerade hälsenor hör till ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Så undviker du muskelbristning

ExclusiveExclusiveSå undviker du muskelbristning

Löparskador |

Se hur du ska göra för att undvika den ...

Läs mer
Nytt
Vitaminet som minskar skaderisken

Vitaminet som minskar skaderisken

Skador |

Drabbas du lite för ofta av ...

Läs mer
Så lätt undviker du blåsor

Så lätt undviker du blåsor

Skador |

Hatar du också att få skavsår och ...

Läs mer
3 saker du INTE visste om smärtor

3 saker du INTE visste om smärtor

Skador |

Känner du dig ibland som en lipsill när ...

Läs mer
Tyngre löpare är mer skadebenägna

Tyngre löpare är mer skadebenägna

Skador |

Ny forskning visar att minimalistiska ...

Läs mer
Vilket löpunderlag är hårdast?

Vilket löpunderlag är hårdast?

Fråga oss |

Hur mycket betyder löpunderlaget för ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män