© Istock

Varför skadar jag baklåret så ofta?

Jag löptränar en hel del och har haft problem med skador i baklåret flera gånger. Varför drabbas jag om och om igen av baklårsskador, och hur ska jag göra för att förebygga dem?

Långdistanslöpare brukar sällan drabbas av den plötsliga akuta lårsmärta som sprinterlöpare gör. Baklårsskador hos långdistanslöpare uppstår oftast pga. att träningsmängden under en längre tid har ökat mer än vad musklerna tål. I ditt fall kanske det beror på att du har försökt att träna ikapp det du förlorat i träningsväg inför ett viktigt lopp.

Om baklåret inte får tillräckligt med tid för att återhämta sig inför nästa löprunda, så bryter du faktiskt gradvis ned styrkan i musklerna i stället för att bygga upp den. Det bästa sättet att förebygga skador i baklåret är att se till att värma upp ordentligt inför löppassen, styrketräna baklåren och låta dem få tid att vänja sig vid en ny eller högre belastning.

Tre bra övningar för baklåret:

  • Bäckenlyft, ett ben: Ligg på rygg med ena benet böjt och andra benet sträckt och ha rumpan i golvet. För sedan upp höften så högt som möjligt, och sjunk därefter ned till golvet igen.
  • Gång i ryggliggande: Ligg på övre delen av ryggen och lyft höften högt. Placera fötterna under rumpan. Ta korta steg framåt tills du inte kan komma längre. Därefter tar du korta steg tillbaka.
  • Stretch på bänk: Placera hälen uppe på en bänk eller en låda. Böj lätt i knät på samma ben. Håll ryggen rak. Luta överkroppen sakta framåt och känn hur det stramar i baklåret.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: