Cookie- och Sekretesspolicy
Varför skadar jag baklåret så ofta?
Risken för att få muskelbristning i baklåret ökar om baklårsmusklerna är svagare än framlårets muskler.

Varför skadar jag baklåret så ofta?

Jag löptränar en hel del och har haft problem med skador i baklåret flera gånger. Varför drabbas jag om och om igen av baklårsskador, och hur ska jag göra för att förebygga dem?

  • Aktiv Träning nr. 1, 2016
Fråga oss

Långdistanslöpare brukar sällan drabbas av den plötsliga akuta lårsmärta som sprinterlöpare gör. Baklårsskador hos långdistanslöpare uppstår oftast pga. att träningsmängden under en längre tid har ökat mer än vad musklerna tål. I ditt fall kanske det beror på att du har försökt att träna ikapp det du förlorat i träningsväg inför ett viktigt lopp.

Om baklåret inte får tillräckligt med tid för att återhämta sig inför nästa löprunda, så bryter du faktiskt gradvis ned styrkan i musklerna i stället för att bygga upp den. Det bästa sättet att förebygga skador i baklåret är att se till att värma upp ordentligt inför löppassen, styrketräna baklåren och låta dem få tid att vänja sig vid en ny eller högre belastning.

Tre bra övningar för baklåret:

  • Bäckenlyft, ett ben: Ligg på rygg med ena benet böjt och andra benet sträckt och ha rumpan i golvet. För sedan upp höften så högt som möjligt, och sjunk därefter ned till golvet igen.
  • Gång i ryggliggande: Ligg på övre delen av ryggen och lyft höften högt. Placera fötterna under rumpan. Ta korta steg framåt tills du inte kan komma längre. Därefter tar du korta steg tillbaka.
  • Stretch på bänk: Placera hälen uppe på en bänk eller en låda. Böj lätt i knät på samma ben. Håll ryggen rak. Luta överkroppen sakta framåt och känn hur det stramar i baklåret.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Färre skador

Färre skador

Löp |

Löp med fler och kortare steg så ...

Löp med fler och kortare steg
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Så undviker du muskelbristning

ExclusiveExclusiveSå undviker du muskelbristning

Löparskador |

Se hur du ska göra för att undvika den ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Skadad? Gör så här

ExclusiveExclusiveSkadad? Gör så här

Löparskador |

Om du är en av alla löpare som årligen ...

Läs mer
Löparskador – så slipper du dem

Löparskador – så slipper du dem

Löparskador |

Här är en översikt med fem vanliga ...

Läs mer
Hur undviker jag att få ont i vristen?

Hur undviker jag att få ont i vristen?

Fråga oss |

Jag får ofta ont i vristen när jag ...

Läs mer
Nytt
Så lätt undviker du blåsor

Så lätt undviker du blåsor

Skador |

Hatar du också att få skavsår och ...

Läs mer
Vilket löpunderlag är hårdast?

Vilket löpunderlag är hårdast?

Fråga oss |

Hur mycket betyder löpunderlaget för ...

Läs mer
Hur undviker jag att få ont i vristen?

Hur undviker jag att få ont i vristen?

Fråga oss |

Jag får ofta ont i vristen när jag ...

Läs mer
Löparskador – så slipper du dem

Löparskador – så slipper du dem

Löparskador |

Här är en översikt med fem vanliga ...

Läs mer
Hur tejpar jag fotleden?

Hur tejpar jag fotleden?

Fråga oss |

Jag stukade fotleden för en månad sedan ...

Läs mer