löpning, ben, fot, svarta kläder, blå himmel, skor

En perfekt kombo: köp löpskor som sitter åt bra på foten, men som ändå har minst en halv centimeters mellanrum mellan din längsta tå och skon. Det förebygger blånaglar, skavsår och liktornar.

© Colourbox

Så undviker du fotskador

Lägg 1 minut varannan dag på att ta hand om dina fötter lite extra. Då kan du undvika fem vanliga fotproblem som kan stoppa t.o.m. den bästa löparen.

17 augusti 2017 av Camilla De Thiersant

Även om löpskorna passar perfekt är det viktigt att du även lägger ned en tid på att ta hand om dina fötter. Men det är det nog många som slarvar med  – åtminstone tills fötterna börjar värka.

Nageltrång

Så ser det ut: Nageltrång är som namnet antyder en nagel som växt ned ned i tån i stället för att ligga ovanpå när den växer ut. Oftast är det en av stortånageln som skär in i området längs sidan av nageln så att tån blir öm och gör rejält ont att springa på.

Så förebygger du skadan: Klippa rakt över dina tånaglar. Undvik att klippa ned på sidorna och att klippa tånaglarna för korta. Löper du ofta långpass, så är viktigt att du observerar om dina skor trycker mot stortån och tån bredvid och om det i sin tur trycker mot naglarna. Håll också koll på om det bildas förhårdnader längs sidan av naglarna, eller om det börjar göra ont  – det indikerar att du håller på att få nageltrång.

Om skadan är skedd: Du kan sätta en liten metallbygel på den nagel som vuxit in i huden. Metallbygeln rätar ut nageln medan den växer. Gå dessutom igenom alla dina skor och släng dem som trycker mot naglarna.

Blåsor och skavsår

Så ser det ut: Rodnande hud med vätskefyllda blåsor. Om blåsorna spricker medan du springer kan du utveckla ett fult och till slut blodigt skavsår som verkligen gör ont.

Så förebygger du skadan: Blåsor orsakas av friktion. När skon inte sitter åt tillräckligt hårt på foten, så glider fötterna omkring inuti skon som börjar skava. Får du ofta blåsor så är passformen på dina löpskor felaktig för dina fötter. Byt alltså skor. Använd alltid bra, åtsittande och svettransporterande löparstrumpor utan sömmar som kan skava.

Om skadan är skedd: Gör något så snart du märker att en blåsa är under uppsegling. Avlasta området med plåster, eller ta av dig skon. Ta ett 5-10-minuters fotbad när du kommer hem, så att den irriterade huden blir ren och fin igen. Stick hål på blåsan med en steril nål innan du sätter på plåster.

Öm stortå

Så ser det ut: Tån är öm, särskilt framtill och ovanpå, och nageln kan bli blå och lossna efter tag. I vissa fall kan tån också bli blodig, särskilt om man har för långa tånaglar. Löpare får oftast ont i sin längsta tå – det vill säga stortån eller tån bredvid.

Så förebygger du skadan: Klippa tånaglarna regelbundet och se till att dina löpskor är lagom stora så att varken tår eller naglar pressas mot skon för varje löpsteg. Får du ofta ont i tårna efter en löprunda, så är dina löpskor sannolikt för korta. Kanske är dina fötter olika stora. Gå till en fot- eller löpskospecialist och kolla upp det.

Om skadan är skedd: Den tå som värker behöver mer utrymme. Byt till en större sko och sätt på ett avlastande plåster. Klipp naglarna och låt foten vila tills den värsta smärtan gått över.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: