Löparskada? Här är din alternativa träning

Många löpare drabbas årligen av skador. Här får du tips om hur du kan träna alternativt och hålla dig igång även om du är skadad.

3 november 2014 av Martin Kreutzer.

Enligt statistiken drabbas ända upp till 80 procent av alla löpare av skador under ett kalenderår.

I stället för att vila helt kan du – beroende på din skada – välja flera olika alternativa träningsformer som gör att du håller igång både konditionen och löpmuskulaturen.

En crosstrainer passar perfekt när du råkat ut för en löparskada

En av de skonsammaste träningsformer som finns är träning på en crosstrainer (ellipse trainer). I den slipper du stötchocken som du utsätts för när du springer och belastningen på senor, leder och muskler är lägre än vid löpning. Samtidigt liknar rörelsemönstret de rörelser som löparen gör och konditionseffekten är dessutom mycket bra.

Om du väljer ett lagom tungt motstånd så minskar risken för att du fuskar med tekniken och därmed undviker du att spänna vaderna onödigt mycket.

Logga in och se fler alternativa träningsformer för skadedrabbade löpare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: