Cookie- och Sekretesspolicy
Förebygg skador med fem enkla övningar

Förebygg skador med fem enkla övningar

Styrke- och stabilitetsträning är otroligt viktigt för att förebygga löparskador. Här visar vi fem konkreta övningar som förebygger löparskador.

  • Aktiv Träning nr. 9, 2015

Många löpare glömmer, eller utelämnar helt, styrke- och stabilitetsträningen vilket annars är något som förebygger skador effektivt.

Problemet är att de flesta motionärer av naturliga skäl är starkare i ena kroppshalvan än i andra, och eftersom bägge kroppshalvorna aktiveras lika mycket då man springer så blir man trött snabbare i ena kroppshalvan.

Det har särskilt stor betydelse när sträckorna blir längre och träningspassen blir fler. Det kan leda till att bäckenet snedvrids och att man drabbas av en över-belastningsskada.

Gör så här
Avsätt minst 5 min. av varje träningspass till styrke- och stabilitetsträning. Försök att öka tiden gradvis under stabilitets-övningarna. När du styrketränar är det bra om du gör lika många övningar, men ökar vikten ca var 14:e dag.

Stabilitetsövningar:
> Plankan
> Bäckenlyft
> Sidoplankan
Gör varje övning i minst 20 sekunder och helst så mycket som en minut. Tänk på att bäckenet ska vara rakt.

Styrkeövningar:
> Djupa knäböj. Rumpan ska sjunka ned till hälarna. Gör 15 repetitioner.
> Gående utfallssteg. 15 repetitioner med varje ben.

Om du klarar av att göra fler repetitioner, så kör fler serier om maximalt 15 repetitioner eller öka vikten.

Se øvelserne

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Så undviker du muskelbristning

ExclusiveExclusiveSå undviker du muskelbristning

Löparskador |

Se hur du ska göra för att undvika den ...

Läs mer
Löparskador – så slipper du dem

Löparskador – så slipper du dem

Löparskador |

Här är en översikt med fem vanliga ...

Läs mer
Förebygg skador med fem enkla övningar

Förebygg skador med fem enkla övningar

Löparskador |

Styrke- och stabilitetsträning är ...

Läs mer
Färre skador

Färre skador

Löp |

Löp med fler och kortare steg så ...

Löp med fler och kortare steg
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Skadad? Gör så här

ExclusiveExclusiveSkadad? Gör så här

Löparskador |

Om du är en av alla löpare som årligen ...

Läs mer
Nytt
Så lätt undviker du blåsor

Så lätt undviker du blåsor

Skador |

Hatar du också att få skavsår och ...

Läs mer
Vilket löpunderlag är hårdast?

Vilket löpunderlag är hårdast?

Fråga oss |

Hur mycket betyder löpunderlaget för ...

Läs mer
Hur undviker jag att få ont i vristen?

Hur undviker jag att få ont i vristen?

Fråga oss |

Jag får ofta ont i vristen när jag ...

Läs mer
Löparskador – så slipper du dem

Löparskador – så slipper du dem

Löparskador |

Här är en översikt med fem vanliga ...

Läs mer
Hur tejpar jag fotleden?

Hur tejpar jag fotleden?

Fråga oss |

Jag stukade fotleden för en månad sedan ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män