Därför blir du skadad

Vissa löpare riskerar i högre utsträckning än andra att bli skadade. Nederländska forskare har identifierat de vanligaste löpartyperna.

18 juni 2015

Upp emot 70 procent av alla löpare blir skadade någon gång. Men skador drabbar inte alla typer av löpare lika ofta – en del typer av löpare har en klart högre skaderisk än andra. Det visar en stor nederländsk metastudie, där forskarna gått igenom drygt 400 olika studier av löparskador och orsaken till dessa. Därefter har man kartlagt vilka som har störst risk för att bli skadade.

Löparskada? Här är din alternativa träning!

Den löpartyp som har klart störst risk för att bli skadad oavsett kön är den som har varit skadad förut. Enligt forskarna beror detta dels på att många har en tendens att återuppta träningen för snabbt efter en skada, dels att många kör igång för hårt när de börjar träna igen. Men ännu viktigare är att detta visar att många har svaga löparmuskler och inte kan stå emot belastningen. Forskarnas råd är därför kompletterande och skadeförebyggande styrketräning.

Enligt studien är det också skillnad på vilka män och vilka kvinnor som har störst risk för att bli skadade. Bland män är det främst nybörjare och de som tränar mycket som ligger i riskzonen, medan det bland kvinnor har större betydelse om de löper på hårt underlag, t.ex. betong.

Så undviker du löparskador!

De här manliga löparna blir oftare skadade

  • Löpare som har varit skadade förut. Kör igång för tidigt och för hårt efter en skada. Skadan är ett resultat av att musklerna är svaga.
  • Löpare som har löptränat i två år. Det tar lång tid för skelettet och senvävnaden att vänja sig vid belastningen.
  • Löpare över 50. Med åren blir senor och muskler stelare och återhämtningsförmågan försämras.
  • Löpare som är överviktiga. Ju tyngre kropp, desto mer ökar belastningen på knä och fötter för varje löpsteg.
  • Löpare som springer mer än 6 mil/vecka. Ju större träningsmängd, desto mer belastas kroppen. Dessutom är löpare som löper mycket ofta mer ambitiösa och därmed mindre benägna att lyssna på kroppen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: