Kan jag träna efter en hjärnskakning?

Forskning tyder på att vissa former av träning och motion kan vara bra för återhämtningen efter en hjärnskakning.

12 januari 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

I vanliga fall brukar rådet till personer som råkat ut för hjärnskakning vara att ta det lugnt, undvika skärmar, folksamlingar, buller och se till att vila mycket.

Ny forskning pekar emellertid på att rörelse och motion kan vara ett effektivare sätt att återhämta sig – för en del.

T.ex. visar en amerikansk studie med barn som fått hjärnskakning, att de som motionerade – oavsett om de hade några symptom eller inte – redan inom den första veckan uppvisade färre efterverkningar som varade längre än en månad jämfört med de barn som var inaktiva.

Träning efter hjärnskakning

Danska hjärnskadeförbundet ger följande råd när det gäller att återhämta sig efter hjärnskakning:

Avvakta med att återgå till idrott, så länge du upplever symptom i vila eller får symptom vid fysisk/kognitiv ansträngning. Trappa därefter långsamt upp träning till din gamla aktivitetsnivå genom att göra följande. Det ska gå minst 1 dygn mellan varje punkt:

1. Ingen fysisk aktivitet.

2. Lätt nivå av fysisk aktivitet (symptomen får inte komma tillbaka). T.ex. promenader och lugn cykling.

3. Måttlig nivå av fysisk aktivitet. T.ex. lugn löpning, styrketräning med lätta vikter och cykling.

4. Hög nivå av fysisk aktivitet. Återgång till gamla motionsvanor. T.ex. styrketräning, cykling eller löpning. Dock ingen kontaktsport.

5. Återgång till kontaktsport (kampsport, ishockey, m.m.)

Upplever du symptom i samband med återgång till din sport, så ska du sluta direkt med aktiviteten och backa ett steg på listan.

Läs mer om de långvariga efterverkningarna av hjärnskakning. 

Källor: sundhed.dk mm.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad irriterar dig mest på gymmet?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: