Hur mycket tål mina knän?

Förut spelade jag både fotboll och löptränade, men pga. knäproblem har jag tvingats sluta med det. Hur ska jag hålla mig i form?

Som tur är så finns det massor av möjligheter att träna effektivt trots att man har dåliga knän. Det gäller framför allt att undvika aktiviteter med hårda stötar och snabba riktningsförändringar – och samtidigt se till att få upp pulsen rejält.

En av de effektivaste motionsformerna är rullskidor. Det ger samma naturupplevelser som att springa och man andas massor av frisk luft.

Eftersom man både använder armar och ben för att ta sig fram så blir träningen effektivare för kroppen än om man bara löptränar.

Man får dock räkna med att det krävs några träningspass innan broms- och åktekniken sitter som den ska och att det kan ta några månader innan man kan åka riktigt snabbt. Här nedan finns några andra bra alternativ till löpträning.

Åtta skonsamma träningsformer Temperament, intresse, vilja och inlärningsförmåga är avgörande för vilken aktivitet som passar bäst.

Teknik Tränar främst
Rullskidor Svär Styrka och kondition
Längdskidåkning Svär Styrka och kondition
Kettlebells Medium Styrka och kondition
Simning Medium Kondition
Rullskridskor Medium Kondition
Spinning Lätt Kondition
Cykling Lätt Kondition
Mountainbike Lätt Kondition

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: