© Colourbox

Är jag öm eller skadad?

Hur vet jag om jag har drabbats av en skada, eller om jag bara har naturlig träningsvärk i kroppen?

16 september 2010 av Jannik Petersen

Det kan vara svårt att bedöma om man är skadad eller bara öm i kroppen. Det beror oftast på om man har tränat över sin maxkapacitet eller inte.

Å ena sidan är vi frestade att leva upp till mottot ”no pain, no gain” som innebär att lite värk bara visar att man tränat hårt.

Å andra sidan vet vi självklart att formen självförsämras på lång sikt om man drabbas av en svår skada.

Ett av de viktigaste råden är att vara uppmärksam på om träningen gör att besvären ökar eller minskar. Lyssna till kroppen när du tränat och bedöm om det är okej att fortsätta.

Schemat härunder ger dig en fingervisning om hur det ligger till:

Problem Fortsätt träna! Sluta träna!
Kroppen värker i ett par dagar efter ett intensivt träningspass. Har du tränat extra hårt är det helt normalt att din kropp känns trött, öm och seg. Sänk ambitionsnivån under träningspasset eller välj en annan motionsform dagarna efteråt. Om du har ont på ett speciellt ställe på kroppen är det ofta ett tecken på att du är skadad. Avlsuta genast dagens träningspass och uppsök läkare eller sjukgymnast.
Musklerna är ömma och stela. Om problemet avtar när du blir varm i kroppen och värken inte blir värre efteråt så handlar det sannolikt om helt ofarlig träningsvärk. Om problemet kvarstår eller förvärras under eller efter ditt träningspass, så är det ett tecken på överansträngning.
Det gör alltid ont under samma typ av träningspass. Skippa den speciella övning eller träningsform som du ägnar dig åt, och gör istället något som du klarar av. Om träningsformen är nödvändig för att du ska bli redo för en speciell tävling så bör du ställa in tävlingen och se till att skadan läker innan du börjar träna igen. Uppsök en idrottsmedicinsk specialist och ta reda på skadeorsaken.

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: