Cookie- och Sekretesspolicy
Är jag öm eller skadad?

Är jag öm eller skadad?

Hur vet jag om jag har drabbats av en skada, eller om jag bara har naturlig träningsvärk i kroppen?

  • Av Jannik Petersen
  • Aktiv Träning nr. 10, 2010
  • Foto: Colourbox
Fråga oss

Det kan vara svårt att bedöma om man är skadad eller bara öm i kroppen. Det beror oftast på om man har tränat över sin maxkapacitet eller inte.

Å ena sidan är vi frestade att leva upp till mottot ”no pain, no gain” som innebär att lite värk bara visar att man tränat hårt.

Å andra sidan vet vi självklart att formen självförsämras på lång sikt om man drabbas av en svår skada.

Ett av de viktigaste råden är att vara uppmärksam på om träningen gör att besvären ökar eller minskar. Lyssna till kroppen när du tränat och bedöm om det är okej att fortsätta.

Schemat härunder ger dig en fingervisning om hur det ligger till:

Problem Fortsätt träna! Sluta träna!
Kroppen värker i ett par dagar efter ett intensivt träningspass. Har du tränat extra hårt är det helt normalt att din kropp känns trött, öm och seg. Sänk ambitionsnivån under träningspasset eller välj en annan motionsform dagarna efteråt. Om du har ont på ett speciellt ställe på kroppen är det ofta ett tecken på att du är skadad. Avlsuta genast dagens träningspass och uppsök läkare eller sjukgymnast.
Musklerna är ömma och stela. Om problemet avtar när du blir varm i kroppen och värken inte blir värre efteråt så handlar det sannolikt om helt ofarlig träningsvärk. Om problemet kvarstår eller förvärras under eller efter ditt träningspass, så är det ett tecken på överansträngning.
Det gör alltid ont under samma typ av träningspass. Skippa den speciella övning eller träningsform som du ägnar dig åt, och gör istället något som du klarar av. Om träningsformen är nödvändig för att du ska bli redo för en speciell tävling så bör du ställa in tävlingen och se till att skadan läker innan du börjar träna igen. Uppsök en idrottsmedicinsk specialist och ta reda på skadeorsaken.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Hur stärker jag mina svaga fotleder?

Hur stärker jag mina svaga fotleder?

Fråga oss |

Jag har lätt för att vricka fötterna ...

Läs mer
Träna bort dina hälseneskador

Träna bort dina hälseneskador

Skador |

Ömma och inflammerade hälsenor hör till ...

Läs mer
Vad innebär muskelbristning?

Vad innebär muskelbristning?

Fråga oss |

Jag har fått en skada i baklåret - ...

Vad är en sträckning?
Hjälp, jag är ljumskskadad!

Hjälp, jag är ljumskskadad!

Fråga oss |

Jag är en 30-årig fotbollsspelare som ...

Hjälp, jag är ljumskskadad!
Aj, jag har fått ont under foten!

Aj, jag har fått ont under foten!

Fråga oss |

Jag har fått plantarfascit vilket gjort ...

Läs mer
Nytt
Vitaminet som minskar skaderisken

Vitaminet som minskar skaderisken

Skador |

Drabbas du lite för ofta av ...

Läs mer
Så lätt undviker du blåsor

Så lätt undviker du blåsor

Skador |

Hatar du också att få skavsår och ...

Läs mer
3 saker du INTE visste om smärtor

3 saker du INTE visste om smärtor

Skador |

Känner du dig ibland som en lipsill när ...

Läs mer
Tyngre löpare är mer skadebenägna

Tyngre löpare är mer skadebenägna

Skador |

Ny forskning visar att minimalistiska ...

Läs mer
Vilket löpunderlag är hårdast?

Vilket löpunderlag är hårdast?

Fråga oss |

Hur mycket betyder löpunderlaget för ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män