© Colourbox

Aj, jag har fått ont under foten!

Jag har fått plantarfascit vilket gjort att jag tvingats dra ned på min löpträning. Vad kan jag göra mer?

22 november 2013

Plantarfascit

är ett inflammatoriskt tillstånd i den stora senan som går från hälen och fram till framfoten. Det rör sig om den stora fotvalvsplattan, som du trampar ned när du springer och går, som har blivit överbelastad. Smärtorna är som regel värst under hälen.

Om du plötsligt har börjat löpträna mycket mer än du brukar, så är det antagligen orsaken till problemet och samtidigt en del av lösningen.

För att hålla konditionen uppe kan du träna i en roddmaskin, eller genom att simma, under en period. Kontrollera också om du överpronerar när du löper – det kan vara en av orsakerna.

Välj skor med bra dämpning – både till löpträningen och till vardags. Tejpning av fascian kan också hjälpa. Prova övningarna som vi visar här – helst varje dag.

Fyra övningar som motverkar fotbesvär:

© Valling.com

Lägg en kall läskburk på golvet och rulla försiktigt med foten över den – från hälen ända fram till trampdynan. Burken dämpar inflammationen och rörelsen masserar området. Fortsätt i 1–2 min.

© Valling.com

Ta tag om tårna och pressa dem bakåt. Det gör att framför allt stortån stretchas. Om du har plantarfascit kommer du att känna smärta i hälen under övningen. 10 x 10 sek.

© Valling.com

Plocka upp en handduk från golvet med tårna. Grip tag om handduken och lyft upp den, håll kvar i 5–10 sekunder och släpp därefter ned den igen. Upprepa 10 gånger.

© Valling.com

En stram hälsena är en av orsakerna till smärta i foten. Stretcha hälsenan genom att stå på tå på ett trappsteg och sänk ned hälen så långt som möjligt. Gör 10–20 upprepningar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: