© Istock

Vilket simsätt är egentligen bäst?

Jag har nyligen börjat simträna och hittills har jag uteslutande ägnat mig åt bröstsim. Räcker det att använda ett simsätt i simhallen?

10 december 2015

Det kan vara bra att växla mellan flera olika simsätt, så att belastningen på kroppen blir mer varierad. Om du växlar mellan crawl, ryggcrawl och bröstsim får du både effektiv träning, risken för skador minskar och simpassen blir mer omväxlande och mycket roligare.

Tre simsätt

  • Crawl är – om man behärskar tekniken – både den skonsammaste, den mest energiekonomiska och den snabbaste simstilen.
  • Bröstsim ger den bästa muskelträningen. Här tränar du främst ut- och insidan av låren, bröst, överarmar och rygg. Bröstsim är den simstil som är svårast att bli riktigt bra på, och den kan vara krävande för knäna. I bröstsim tittar du upp när du ska andas och när du befinner dig under vattenytan tittar du ned mot botten och håller nacken som en förlängning av ryggraden.
  • Ryggcrawl stärker främst armar, bröst, lår, höfter och rygg. Det är den simstil där benen används mest.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: