Man simmar crawl
© iStock

Därför blir du andfådd när du simmar crawl

Många som är vältränade blir ändå mycket andfådda när de simmar. Vi har valt ut fyra tips som ger mer ork och energi i vattnet.

5 april 2017 av Hans W. Gottlieb

Först och främst bör du tänka ”stort” och ”långsamt”. Ta hellre få och kraftfulla simtag än många slarviga. Sedan är det också viktigt att din andning är rytmisk, och att både in- och utandning sker utan avbrott. Med hjälp av de små tekniska tipsen här nedan, så kan du förbättra ditt simsätt:

Fyra tips som ger dig mer kraft i bassängen

1. Gör dina simtag effektiva

För ned handen i vattnet i jämnhöjd med dina axlar och inte framför huvudet. Då får du direkt kontakt med vattnet och kan snabbt ta ett effektivt armtag. Du fångar in allra mest vatten om du spretar med fingrarna. 

2. Rytmiska andetag 

Andas in genom att vända ansiktet åt det håll där armen är upplyft vid var­annat simtag. Fyll inte hela lungorna med luft – en lugn inandning räcker. Andas ut genom näsan när ansiktet är på väg ned under vattnet. 

3. Använd benen mindre

Det är lätt att ta i för mycket med benen så att de blir trötta och pulsen stiger. Det gör dock att de flesta snabbt får mjölksyra i benen. 80 procent av din framdrift ska komma från armarna och bara 20 procent från benen.

4. Lyft underkroppen

Underkroppen blir lätt hängande som ett ankare som måste släpas fram genom vattnet. Se därför till att spänna magmusklerna. Håll knäna sträckta och gör bensparken med avslappnade fötter ca 30 cm upp och ned. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: