© Istock

Så stoppar du svettflödet efter träning

Här är våra bästa tips till hur du undviker kraftig svettning efter träning

18 maj 2016 av Christian Thestrup

Oavsett om du löper, cyklar eller tränar på gym så känner du säkert igen det. Kort efter att du tränat färdigt börjar svetten att rinna på kroppen, och även om det är helt normalt att svettas när man tränar, kan det vara rätt irriterande att ha på sig sina vanliga kläder och se ut som någon som blivit träffad av en vattenballong. Som tur är finns det några knep du kan ta till för att motverka problemet.

Gör så här

  • Drick kallt vatten. Och med kallt menar vi så kallt som möjligt – och gärna mycket vatten. Även under själva träningspasset kan du gärna dricka kallt vatten så att du på så sätt håller nere temperaturen.

  • Ta en paus och kyl ned dig efter att du tränat. Ägna 5–10 minuter åt att koppla av och få ned pulsen, innan du klär på dig och skyndar vidare.

  • Stå framför en fläkt eller liknande. Att svettas är nämligen kroppens sätt att sänka sin temperatur, och när svetten förångas kyls huden av. Och försök inte att vifta med händerna för att bli av med svetten. Då kommer du bara att öda ännu mer kraft, vilket i sin tur gör problemet ännu värre.

  • En kall dusch kan också hjälpa till att sänka kroppstemperaturen. Undvik dock att duscha kallt direkt efteråt. Det kalla vattnet kan nämligen få dina porer att dra ihop sig så att svetten inte kan släppas ut – förrän du börjar ta på dig kläderna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: