Så stärker du musklerna genom att gå

Träning behöver inte alltid innebära hårda styrke- eller löppass. Du kan faktiskt få ut en hel del även av dina promenader om du känner till dessa knep.

4 oktober 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Det finns absolut inget skäl att underskatta en promenad. Om man går på rätt sätt kan man nämligen räkna med att få flera positiva effekter i kroppen och öka styrkan i fötter, knän och höfter – något som kan ha stor betydelse för löpkapaciteten.

En promenad då och då kan dessutom motverka skador eftersom belastningen på kroppen blir betydligt lägre jämfört med t.ex. löpning och hård styrketräning.

Tänk på din hållning när du går

Det är viktigt att ha en bra hållning när man går. Med rak rygg och lätta fotisättningar så kommer dina promenader att bli ett nöje och din löpstil kommer att bli bättre.

Undvik överdrivna rörelser när du går

Många har en tendens att sträcka ut musklerna och lederna överdrivet mycket när de går. Om man i stället ser till att ta korta steg så kommer risken för skador att minska.

Byt ut din löpträning mot en promenad

Du kan mycket väl byta ut din löpträning mot en promenad någon dag i veckan. Du får dock räkna med att promenaden tar dubbelt så lång tid att genomföra som löprundan. I gengäld kan du dela upp promenaden på två tillfällen samma dag – t.ex. en promenad på morgonen och en på kvällen.

Växla promenadrundor

Precis som när man löptränar, så får man bäst effekt av att variera promenadrunda. Se till att lägga in både backar, olika underlag och tempo under rundan. På så sätt utnyttjar du tiden optimalt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: