© Jakob Helbig

Så mycket försämras formen på vintern

För många innebär vintern ett längre träningsuppehåll. Det påverkar dock formen negativt och kan innebära att man blir 2–3 minuter långsammare på 5 km löpning. Ladda ned vår PDF och se hur du lyckas träna även under vintern.

8 november 2017 av Martin Kreutzer

Hösten innebär ofta mörker, kyla och regn – och ibland också snö! Det är kanske inte de mest lockande förhållandena att träna i och för många innebär vinterhalvåret att man långtidsparkerar löpskorna och ställer undan cykeln längst in i förrådet. Det är dumt. Ett par månaders träningsuppehåll får stora konsekvenser för formkurvan:

När det gäller styrkan så minskar de snabba muskelfibrerna med 10 procent redan efter 10 dagar.

Konditionsvärdet sjunker med 10–15 procent efter ett par månader hos måttligt tränade, medan vältränade idrottare får räkna med ett formtapp på ända upp till 20 procent. Det motsvarar att ditt tempo på cykeln sjunker från 35 till 29 km/h, eller att du löper 3 minuter långsammare på 5 km.

Också uthålligheten försämras. Hela 25 procent sjunker den med efter bara 2–4 veckor utan träning.

Så lyckas du hålla träningslusten uppe i vinter

Om du ska undvika ett formtapp och för att du ska lyckas hålla träningen vid liv i vinter, så gäller det att planera träningen och lägga upp passen på rätt sätt. Ladda ned vår PDF och få konkreta tips på hur du ska göra.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: