Så lätt kommer du i gång med Stand Up Paddle

Stand Up Paddle är en sport som blir allt populärare. Det tävlas på proffsnivå, men många gillar också sporten eftersom den tränar styrkan såväl som balansen och konditionen.

31 augusti 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

VM i Stand Up Paddle

Nyligen avgjordes VM i Stand Up Paddle (SUP) i Köpenhamn. Och innan huvudevenemanget skulle avgöras arrangerades SUP Crossing. Copenhagen SUP Crossing var ett breddevenemang där proffs såväl som amatörer och nybörjare kunde pröva på en s.k. paddle board. 

Vi tog ett snack med den nu fyrfaldige världsmästaren Casper Steinfath, och fick honom att lära oss hur man ska stå på brädan för att kunna glida fram bra på vattnet. 

Världsmästaren Casper Steinfath och vår reporter Julie-Elsebeth Crone Johannesen, som ville pröva sina krafter med SUP. 

Stand Up Paddle för nybörjare

I Stand Up Paddling står man på en surfbräda och paddlar fram med en paddel. Sporten utövas på alla nivårer - både till havs och i insjöar. Utrustningen består av en bräda, en paddel och en så kallad leash, vilket är en lina som man spänner fast mellan benet och brädan. I varma badtemperaturer räcker det bra med vanliga badkläder - men om det är lite kyligare i vattnet kan en våtdräkt vara bra att ha.

Brädan kan antingen vara uppblåsbar, vilket gör att den är lätt att transportera och passar bra för nybörjare på lugna vatten, eller hårdare och gjord av glasfiber vilket är bäst när man som erfaren börjar att surfa i riktiga vågor. Vår reporter testade en uppblåsbar bräda som dock inte kändes uppblåsbar.

Vår reporter i full mundering. 

10 steg till hur du kommer igång med SUP

1. Placera brädan i vattnet och ställ dig på knä på brädan med paddeln i händerna - i början kan du ta stöd med händerna på brädan. 

2. Känn efter på brädan hur balansen påverkas. Lyft nu upp händerna och paddeln från brädan så att du står på knä. 

3. Börja att använda paddeln för att komma framåt. Och känn efter hur brädan reagerar på dina armtag. 

Hitta balansen på brädan innan du börjar paddla. 

4. Nu gäller det att komma upp i stående. Placera armarna på brädan och res på dig medan du stödjer dig på händerna.

5. När dina fötter står stadigt och axelbrett isär på mitten av brädan är du redo att släppa taget helt med armarna och ställa dig helt upp. 

6. Håll en låg tyngdpunkt genom att böja lätt i knäna och hålla ryggen rak. På så sätt håller du balansen bättre. 


7. Börja att paddla framåt. Ju långsammare du glider fram, desto färre paddeltag kan du ta innan du måste byta sida. I början är 1–2 paddeltag på varje sida lagom. När du får upp farten lite kan du göra 5–6 paddeltag på varje sida innan du byter. 

8. När du paddlar gäller det att få paddeln så långt fram som möjligt och använda den nedre armen för att dra in paddeln mot överkroppen. På så sätt använder du hela din bålstyrka – och inte bara dina armmuskler. Stanna upp när du når till fötterna - därefter kommer paddeln bara att bromsa din fart. 

Benen axelbrett isär - böj lätt i knäna  - den övre armen för fram paddeln - den nedre armen drar in paddeln mot bålen. 

9. När du börjar få upp farten så kan du använda samma teknik som i längdskidåkning. Försök att föra fram fötterna och brädan varje gång du tar ett paddeltag. På så sätt kommer du ännu längre fram med få paddeltag.

10. Desto närmare brädan du sätter i dina paddeltag, desto rakare kommer du att surfa. Om du vill svänga kan du därför sätta i dina paddeltag längre ut från brädan. 

Priserna varierar från 1 500-2 500 kronor för begagnade prylar till över 10 000 kronor för riktig proffsutrustning. Som nybörjare kan du få mer tips om prylar och paddelteknik m.m. på Sveriges SUP-portal. På många badställen längs kusterna och vid insjöar kan man även hyra utrustning för 400-500 kronor per dag.

Vill du veta mer om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I magasinet får du alla nya rön om träning och inspiration för att leva ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: