© Colourbox

Så går du fler steg i vardagen

Det är inte så svårt att klämma in fler steg i sin vardag. Här får du 10 superbra tips på hur du ska göra.

7 juni 2016 av I FORM

1. Gå till jobbet och till alla möten. Ofta kommer du snabbare fram än med bil, buss eller tåg och du slipper betala bensin och biljetter.

2. Parkera bilen lite längre bort från din arbetsplats, eller den plats du är på väg att besöka – och promenera den sista biten. Då får du även lättare att hitta en parkeringsplats!

3. Ta trapporna i stället för hissen. Det ger dig några extra steg i bonus redan i början av dagen.

4. Gå till kollegan när du har något att säga, i stället för att skicka ett mejl eller ringa. Personlig kontakt är ofta bättre än elektronisk.

5. Stå upp och prata när du pratar i telefon. Ta på dig ditt headset och gå runt lite medan du pratar. Ofta flyter samtalet bättre när du går under tiden.

6. Var aktiv på din lunch. Ta lunchen i den ena handen och kollegan i den andra – och gå en promenad ner till närmaste park, där ni kan njuta av lugnet och få en skön paus.

7. Ta en promenad när du ska umgås med din vän eller väninna. Ni behöver inte alltid sitta och prata på ett kafé – bestäm möte någonstans, ta med en kopp kaffe/te eller vatten på vägen – och gå en härlig runda tillsammans.

8. TV:n tar mer än två timmar av vardagen – varje dag. Använd tiden mer aktivt genom att gå en runda – det räcker att du byter ut 15–20 minuter av din tv-tid mot en promenad.

9. Lek med barnen! När ni busar runt i trädgården eller leker tafatt, får du snabbt massor av steg på köpet. Som en extra bonus får du även ett glatt och trött barn som somnar snabbt på kvällen.

10. Tänk aktivt, latmasken är stark, men du kan övervinna den om du jobbar på din attityd och dina tankar och tänker på hur lyckligt lottad du är som kan gå.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: