Läs också

Del 1: Burpees

© Andreas Mikkel

Rätt roddteknik

Lär dig rätt roddteknik redan från början så får du ut mycket mer av din träning.

Roddmaskinen är perfekt för alla som vill ha snabba resultat –på gymmet eller hemma i vardagsrummet. Du tränar kroppens viktigaste muskler, du förbränner en massa kalorier och kommer i superform på nolltid.

Rodd består av två rörelser: själva armdraget, dvs. årtaget, som för dig bakåt, och framåtrörelsen som gör att du åker framåt igen. Det är stor skillnad på tempot under de båda rörelserna. Framåtrörelsen bör ta ungefär dubbelt så lång tid som årtaget. Då får du en bra rytm.

När du väl har hittat rätt rytm kommer du snart att märka på både distansen och tiden hur mycket effektivare du ror. Genom att använda benen och armarna optimalt så kommer du också att kunna ro längre tid trots att du kanske aldrig har prövat rodd förut. Läs vidare hur du ska göra – steg för steg.

© Andreas Mikkel

Sitt med böjda ben och med rumpan rakt under dig. Se till att axlarna hamnar något framför höfterna. Överkroppen ska ha kontakt med låren, armarna ska vara sträckta, och sedan är det dags att köra igång med det första armdraget.

© Andreas Mikkel

Börja årtaget med raka armar och med ryggen ”låst”. När du sätter i gång är det viktigt att du känner att kedjan inte ”guppar” genom armdraget innan du sträcker på benen. Den första delen av årtaget ska göras med raka armar och en mjuk, följsam rörelse.

© Andreas Mikkel

Fortsätt övningen genom att sträcka ut benen samtidigt som du öppnar upp dig och använder_kroppen mer aktivt genom att luta överkroppen bakåt.

© Andreas Mikkel

Sträck på benen helt och dra samtidigt handtaget förbi knäna och in mot kroppen – rakt under bröstkorgen. Kom ihåg att rörelsen i armar och ben ska koordineras så att dina ben blir helt sträckta, samtidigt som dina händer når in till solar plexus.

Du har avslutat armdraget, benen är helt utsträckta och handtaget befinner sig intill kroppen. Nu är du redo för att dra dig själv framåt igen.

För fram handtaget framför knäna genom att sträcka armarna framåt och böja fram kroppen över höften. Därefter åker du långsamt fram med sitsen, medan du sträcker på armarna och gör dig redo för nästa armdrag.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: