© Colourbox

Racketsport

DärförExplosiva idrottsgrenar involverar i stort sett alla kroppens stora muskelgrupper. EffektUppvärmning av lår, säte, rygg och axlar. Tid10-15 min.IntensitetMåttlig intensitet. Den första delen av träningspasset bör bestå av lugna grundslag som inte belastar kroppen för mycket. Före en match bör intensiteten höjas ett snäpp i slutet av uppvärmningen. Bonustips

28 september 2011

Därför Explosiva idrottsgrenar involverar i stort sett alla kroppens stora muskelgrupper.

Effekt Uppvärmning av lår, säte, rygg och axlar.

Tid 10-15 min.

Intensitet Måttlig intensitet. Den första delen av träningspasset bör bestå av lugna grundslag som inte belastar kroppen för mycket. Före en match bör intensiteten höjas ett snäpp i slutet av uppvärmningen.

Bonustips För en badmintonspelare är långa utfallssteg särskilt viktiga. Tennisspelare bör fokusera mer på att värma upp ryggmusklerna och axelpartiet.

Övningsbeskrivning * Löp lätt på stället vid banans baslinje. Accelerera fram mot nätet. Upprepa 5–8 gånger.

  • Ta ungefär fyra halvlånga löpsteg till sidan och för därefter ned din yttre hand mot din yttre fot. Byt riktning. Upprepa 2–4 gånger. Jogga i ca 30 sek. mellan varje serie.

  • Stå med armarna längs kroppen. Gör ett lätt upphopp och för benen till sidan, samtidigt som du för upp armarna över huvudet.

  • Genom att överdriva armpendlingarna när du löper långsamt runt på banan så blir både axellederna och ryggen uppvärmda.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: