Träning i roddmaskin
Träning i roddmaskin

Roddmaskinen är en av de kardiomaskiner som tränar flest muskler på gymmet.

© Colourbox

Roddmaskinen tränar flest muskler

Brukar du träna i roddmaskinen? Om inte så är det hög tid att börja nu! Roddmaskinen är nämligen en av de effektivaste maskinerna på gymmet eftersom i stort sett alla kroppens muskler tränas.

24 oktober 2016 av K. Danborg

Vad är en roddmaskin?

Rodd ger utmärkt helkroppsträning. Ben, rumpa, bål, rygg och armar tränas effektivt samtidigt som din kondition förbättras rejält.

I en roddmaskin kan du träna både muskler och kondition, nästan som när du glider fram på vattnet – bortsett från att inte balansen tränas.

Förutom att du får riktigt effektiv styrke- och konditionsträning, är träning i en roddmaskin också skonsamt för kroppen – bara du bemästrar rätt teknik. Gör du inte det riskerar du att få överbelastningsskador och träningen blir inte lika effektiv.


Vad passar en roddmaskin till?

Roddmaskinen passar bra till intervaller eftersom man kan öka eller sänka tempot på nolltid. Hur jobbig träningen ska vara bestämmer man genom att ställa in den s.k. dragfaktorn.

På de flesta roddmaskiner görs detta med ett handtag som sitter på sidan av svänghjulet. Det kan vara lite knepigt, och många ställer in en alldeles för hög belastning på roddmaskinen i början vilket ger sämre träningseffekt.


Hur lätt är det att använda en roddmaskin?

Tekniken kan vara svår i början, men det är viktigt att lära sig den för att få ut max av sin träning.

Ett vanligt nybörjarfel är att man använder armarna för mycket och benen för lite. Ta hjälp av en gyminstruktör som kan visa dig hur roddmaskinen funkar!

Se här hur du ställer in maskinen. Kolla också in en video som visar den bästa roddtekniken.


Finns det stor risk för skador när man använder en roddmaskin?

Skaderisken är minimal i en roddmaskin. Rodd är en skonsam träningsform, där belastningen fördelas på hela kroppen.

Om du har besvär med rygg eller knän, så är det dock bra att be en instruktör om råd innan du börjar träna i en roddmaskin.


Vilka nackdelar finns det med en roddmaskin?

Tekniken är svårare jämfört med många andra maskiner, och om man har inte har koll på de grundläggande färdigheterna så finns det risk att träningen blir ineffektiv. Dessutom är rodd ingen viktbärande aktivitet och skelettet belastas därför inte så mycket. Slutligen kan en roddmaskin vara lite obekväm för kraftigt överviktiga personer. 

Slutbedömning av roddmaskin

  • Kondition vid träning i roddmaskin: 6/6
  • Förbränning vid träning i roddmaskin: 6/6
  • Hälsoeffekt vid träning i roddmaskin: 5/6

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: