Öka tränings-mängden

Nya rön ifrågasätter gamla råd om träningsbelastning. Nu bör man under korta perioder öka träningsmängden med 25 %.

Mycket tyder på att det är dags att revidera den gamla tumregeln om att löpare inte bör öka träningsmängden med mer än 10 procent från vecka till vecka.

Forskare vid Århus universitet ligger bakom en undersökning med 60 nybörjare, som under en period på 10 veckor skulle öka träningsmängden olika mycket. Med hjälp av gpsutrustning studerades löparnas resultat mycket noga, och det visade sig att risken för skador inte ökade särskilt mycket förrän träningsbelastningen ökade med över 30 procent.

Forskarna vill inte dra några förhastade slutsatser, men deras bedömning är att man mycket väl kan öka träningsbelastningen med 20–25 procent, så länge det handlar om korta perioder.

Öka träningsmängden – och undvik fallgroparna

1. Kroppen – och dess signaler – är viktigare än allt annat.

2. Träningsmängden och intensiteten bör inte öka samtidigt. Skynda långsamt.

3. Det tar längre tid för leder och senor att stärkas än det tar för konditionen att förbättras.

4. Lägg in en återhämtningsvecka var fjärde vecka. Minska träningsmängden med ca 20 %.

Source #JSCR

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: