mand løber i sne

Nödträning i december

Här är några effektiva och korta träningspass som håller dig i form hela vintern – även om du inte har så mycket tid till att träna.

2 november 2011

December månad kan vara tuff för formen, hälsan och vikten. Julluncher, feta snacks och massor av alkohol lockar samtidigt som det är svårt att få tid att träna. Men med lite omtanke och planering så behöver inte formen försämras under julmånaden.

Trots att du har ont om tid så bör du försöka att hålla fast vid en viss träningsrytm. Det är precis likadant som under längre semesterperioder.

Om det går 2–3 veckor utan att du rör på dig överhuvudtaget så betyder det en hel del mentalt.

Det innebär kanske inte så mycket för din fysiska form, men inne i huvudet känns det som om du måste börja om från början igen på gymmet eller när du löptränar, cyklar eller gör något annat. Känslan du kan få av ett långt uppehåll är att du har lång väg att vandra innan träningen blir en del av din personlighet igen. Men om du istället nöjer dig med att minska på träningen, så kommer du att känna en helt annan kontroll över situationen och det ger en mening på en helt annan nivå.

Det kan vara svårt att hinna med att följa sitt vanliga veckoprogram under december månad. Därför kan det vara bra att ha ett nödprogram som gör att du ändå kan hålla igång effektivt.

> Nödprogram för löparen > Nödprogram till den som styrketränar > Nödprogram för cyklisten

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: