© Colourbox

Nedtrappning: Fräscha ben i nästa motionslopp

Om du inte trappar ned träningen inför ett motionslopp så riskerar du att ha tunga ben när loppet börjar. Läs vår guide och se hur du förbereder dig optimalt.

30 augusti 2013 av Bjarke Kobberø

Känns det som om du står på startlinjen i ett

motionslopp

och känner dig helt ur slag trots att du har tränat bra under lång tid?

Om svaret är ja behöver du inte känna dig ensam. Det är välkänt att många löpare glömmer att trappa ned inför ett motionslopp. Nedtrappningen är dock avgörande för din prestation oavsett om du ska löpa 5 km eller maraton.

Trappa ned 3 veckor före För att du ska komma i toppform inför nästa motionslopp bör nedtrappningen och återhämtningen börja ända upp till tre veckor före. Och förutom att minska antalet kilometer så inkluderar det också mer vila och sömn samt bättre kost.

Få vår guide om återhämtning och nedtrappning Logga in här och ta del av hela guiden om hur du återhämtar dig optimalt och trappar ned inför ett lopp. Gör du det skapar du de bästa förutsättningarna för att du ska kunna komma i toppform och löpa bättre än någonsin förut.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: