Nå ditt mål: Kost eller motion? - 2

DITT MÅL: Starkt hjärtaDitt verktyg: KostGör så här:När det gäller hjärtats hälsa så kommer du långt om du ser till att äta mycket kostfiber från grova spannmålsprodukter och att du får i dig mycket omega- 3-fettsyror som skyddar hjärta och blodomlopp mot åderförfettning och blodproppar.

DITT MÅL: Starkt hjärta

Ditt verktyg: Kost

Gör så här: När det gäller hjärtats hälsa så kommer du långt om du ser till att äta mycket kostfiber från grova spannmålsprodukter och att du får i dig mycket omega- 3-fettsyror som skyddar hjärta och blodomlopp mot åderförfettning och blodproppar.

Omega-3 är oljor som det bl.a. finns gott om i fet fisk. Men också avokado, nötter, mandlar, gröna bladgrönsaker, tångprodukter, linfrö- och rapsolja är rika på omega-3. Studier har påvisat att fisk och omega-3 minskar risken för plötslig hjärtdöd.

Det är dock viktigt att också träna eftersom motion förbättrar kolesterolvärdet.

DITT MÅL: Vara frisk

Ditt verktyg: Kost

Gör så här: Immunförsvaret är komplext uppbyggt och är beroende av en rad olika ämnen för att fungera optimalt – t.ex. vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Grönsaker, frukt, bär samt fisk och magert kött är livsviktiga byggstenar för kroppen.

Däremot bör man minska intaget av halv- och helfabrikerade livsmedel samt sockerbomber, som alla försämrar motståndskraften. Fisk är viktigt eftersom det innehåller D-vitamin – det kanske enskilt viktigaste vitaminet för immunförsvaret.

DITT MÅL: Förebygga diabetes

Ditt verktyg: Motion

Gör så här: Vältränade muskler fungerar som svampar som suger upp fett och socker ur blodet innan det gör skada. Om man däremot inte tränar så försämras insulinkänsligheten, kroppen får svårare att reglera blodsockret och fettet lagras i kroppen.

Typ 2-diabetes, som är den vanligaste formen av diabetes, orsakas i de flesta fall av inaktivitet och övervikt. Om man ser till att motionera måttligt 30 minuter per dag och aktiverar stora muskelgrupper som t.ex. ben och säte, så kommer risken att drabbas av typ 2-diabetes att minska betydligt.

DITT MÅL: Platt mage

Ditt verktyg: Kost

Gör så här: Kostfibrer och vatten är de viktigaste ingredienserna i kosten för att magen ska få jobba och må bra. Fibrerna ger en fylligare konsistens på maten, medan vattnet späder ut kosten.

Motion är dock också viktigt eftersom det varierande trycket som uppstår inne i magen när man tränar gör att tarminnehållet lättare pressas vidare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: