© Andreas Mikkel

Tvära kurvor

Att klara tvära kurvor i högt tempo är den mest grundläggande tekniken – och den du får ut mest av att bemästra. Om du klarar kurvan får du nämligen fart i stället för att svängen bromsar dig.

13 september 2010
  • Bromsa före kurvan Du bör försöka behålla samma fart genom kurvan. Om du har för hög fart, och du måste bromsa, ska du göra det innan du kommer in i kurvan. Om du bromsar mitt i kurvan sladdar cykeln.

  • Välj en linje Innan du kommer fram till kurvan ska du redan ha kollat in den och bestämt dig för vilken linje du ska hålla genom kurvan. Blicken och koncentrationen ska hela tiden vara riktad 1–2 meter framåt längs linjen.

  • Luta dig inåt i kurvan Res dig ev. upp något och se till att placera kroppstyngden mellan sadeln och styret så du får bättre balans. Luta samtidigt kroppen något inåt i kurvan i samma riktning som du ska svänga. Genom att förskjuta vikten framåt håller du farten samtidigt som cykeln glider smidigt fram i kurvan.

  • Rätt pedalställning Vågrätt ställda pedaler är alltid en bra utgångspunkt. Men beroende på hur mycket du ”ligger” ned i kurvan så bör du tänka på att hålla ytterpedalen nere och inner pedalen uppe för att du inte ska ta i underlaget. Samtidigt ska du hålla emot genom att trycka ned den pedal som är lägre. Det ger dig bra balans genom hela kurvan.

  • Gasa på ut ur kurvan När du nästan har kommit igenom hela kurvan accelererar du framåt. Det kan löna sig att växla ned ett hack innan du går in i kurvan, så att du är redo att trampa till med full kraft när kurvan tar slut och du vill komma iväg snabbt igen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: