Man och kvinna på mountainbike
© iStock

Så får du ut mest av din mountainbikerunda

Det är viktigt att ha koll på tekniken om man vill ha ut maximalt av mountainbiketräningen. Vi har valt ut 10 bra tips som optimerar effekten av din mountainbikerunda.

29 mars 2017 av Niels Christian Thalund

Att cykla mountainbike på slingriga singletracks och i branta upp- och nedförsbackar i skogen, ger supereffektiv träning där tempo, action och adrenalinkickar är oumbärliga inslag. Häng med på en snabb körlektion för mtb-noviser – och alla andra som behöver finputsa körtekniken. 

10 bra tips till hur du får ut maximalt av din mountainbiketräning:


1. Greppa styret lätt 

Det kan vara lockande att greppa krampaktigt i styret när farten ökar. Men det kommer garanterat göra att du får ont i nacken och axlarna. Ett lätt grepp om styret, men med fingrarna formade till ett ”O”, kommer att ge dig full kontroll och bättre rörlighet utan risk för att ett plötsligt slag mot framhjulet gör att du tappar styret. Kör även med böjda armar och utåtvinklade armbågar. De fungerar nämligen också som stötdämpare. Håll också ett finger eller två på bromshandtagen. 

2. För tillbaka rumpan i nedförsbackarna

Flytta rumpan långt bakåt när du närmar dig en nedförsbacke. Du får bättre kontroll över cykeln om tyngdpunkten flyttas bakåt – din mage ska vara rakt över sadeln. Därmed minskar du trycket på framhjulet, du riskerar inte att åka fram över styret och du kan bromsa mer med frambromsen. Även om framhjulet låser sig kan du hålla balansen eftersom rumpan hänger över bakhjulet. 

3. Håll balansen i uppförsbackar

För fram rumpan ända till, eller framför, sadelspetsen när du cyklar brant uppför. Luta dig gärna fram och ned över styret. Du ska ha så mycket vikt fram på cykeln att den inte kan stegras, och så mycket vikt på bakhjulet att det har ett bra grepp mot un­der­laget. Ett bra knep i bran­ta uppförsbackar är att förlägga vikten så långt fram att du sitter med perineum på sadelspetsen. 

4. Variera din mtb-runda

Rent träningsmässigt är det effektivt att följa en runda som bjuder på både grus- och skogsvägar samt skräddarsydda mtb-spår – s.k. singletracks. När du trampar på längs grusvägarna kan du hålla ett högre tempo och använda tyngre växlar, och det gör att du tränar både styrka och uthållighet. Söker du dig in på små, ringlande småstigar, så utmanar och utvecklar du både din teknik och fysik – och de flesta kommer garanterat att uppleva att det är betydligt roligare än att sitta och trampa på flacka skogsvägar. 

5. Tempokörning

Precis som på flacka skogsvägar gäller det att trampa till lite extra även här – för även om smala, sling­riga skogsstigar gör att det blir svårare tekniskt, så blir det samtidigt roligare att cykla. Spåren får emellertid inte vara svårare än att du kan trampa på utan problem och hela tiden hålla ett högt tempo. Meningen är att du ska uppnå och känna ett bra flow och en konstant rytm i cyklingen, så att du ”glider fram” i spåret – ungefär som ett tåg på ett järnvägsspår. 

  • Tips! Använd en halvtung växel som tillåter en kadens på 70–80 tramptag per minut, så att du kan trampa på med full kraft utan att hjälpa till med överkroppen.

6. Ha koll på pedalerna

När du står upp på pedalerna och trampar ska pedalerna vara vågräta. Det ger dig mest yta att ”jobba” på och minskar risken för att en pedal ska stöta emot t.ex. en sten eller trädstubbe i en skarp kurva.

7. Titta längre fram 

Om du stirrar blint på hindret närmast framför dig, så ser du inte vad som väntar längre fram. Helst ska du inte se framhjulet. Blicken ska vara riktad några meter framöver så att du kan göra rätt vägval i terrängen, fatta snabba beslut och följa den bästa linjen. Kanske kan du undvika en rot eller en vattenpöl längre fram om du kör till höger om ett träd i stället för till vänster. Det underlättar körningen i stort.

8. Släpp ut luft ur däcken

Ett vanligt nybörjarfel är att köra med för hårt pumpade däck. Det ger sämre grepp på mjuka stigar och gör att cykeln studsar fram som en ballong. Släpp ut luft ur däcken tills du kan pressa in dem 3–4 mm utan problem. I början kan det kännas som om däcken är för platta, men du märker snart hur bra väggreppet blir.

9. Kör rakt över rötterna

För att undvika att framhjulet sli­rar på rötter, stenar och andra hinder på stigarna, så är det viktigt att du ser till att köra vinkelrätt över hindren med framhjulet. På så sätt håller hjulet kursen och rullar lättare framåt. Om underlaget är blött och slirigt, så är det ännu viktigare att ha en bra teknik. 

10. Gasa på i lera 

Sand och lera tacklas bäst om du accelererar med cykeln och trampar på med högsta möjliga fart. Precis när du når fram till hindren för du fram styret och därmed flyttas i praktiken din kroppsvikt bakåt på cykeln. Det gör att du kan styra cykeln lättare och hålla rätt kurs. Växla samtidigt till en lägre växel som du orkar använda under hela den tunga sträckan. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: