© Colourbox

MTB: Mountainbike – vinterkul på två hjul

Snö och kyla innebär inte att mountainbiken behöver gå i ide. Tvärtom bjuder snön på annorlunda och häftiga åkupplevelser. Vi ger dig de bästa tipsen.

8 januari 2014 av Jannik Petersen

Brukar du ställa undan mountainbiken när den första snön faller? Ta i så fall genast fram cykeln ur förrådet eller garaget. I den snötäckta terrängen väntar massor av roliga upplevelser på två hjul.

Är du redo för att leka i snön, utveckla din teknik och träna i ett inspirerande vinterlandskap? Läs i så fall vidare här.

Att köra mtb på snö går långsammare och ställer helt andra krav än en att köra en träningsrunda på barmark. Om du ger dig ut och kör som vanligt fastän spåren är snötäckta, så kommer du att ligga mer än du står upp.

Så kom ihåg att det är snö på marken när du tar fram mtb:n. När vintern har tagit greppet över mtb-spåren, så handlar det inte längre om att köra i ett hetsigt tempo och få maximal konditionsträning under rundan; i stället handlar det om att njuta av det fantastiskta vinterlandskapet och leka på två hjul.

6 tips som gör dig redo att köra mtb i snön

Undvik att bromsa Beskrivning: På snö resulterar ofta tvära inbromsningar i att man får sladd eller kör omkull.

Gör så här: I normala fall innehåller en mtb-runda både fartökningar, inbromsningar och snabba svängar i kurvorna. Den åkstilen känner säkert många igen. På snö är det däremot viktigt att hitta ett bra flyt i körningen. Dvs. att du kör i ett jämnt tempo som passar till förhållandena och att du inte panikbromsar. Om du har hög fart så sluta trampa i god före du ska svänga. Tvingas du att bromsa så gör det metodiskt genom att trycka in bromshandtaget flera gånger.

Farten är din vän Beskrivning: Om du kör för sakta i snö så kommer du ingen vart. Motståndet i snö är betydligt högre än i ett mountainbikespår på barmark. Gör så här: För att det ska vara roligt att cykla i snön så gäller det att hitta ett bra flyt i åkningen.Cykla därför inte för sakta. Håll farten uppe i stället så tar du dig fram lättare över snötäckta hinder. Kör på lätta växlar så att du kan hålla en hög frekvens. Du behöver inte hålla samma tempo hela tiden utan försök att hålla en jämn fart fram till hindret, och öka tempot just innan du når det. Din och cykelns tyngd hjälper dig över hindret. Det handlar inte om någon fartexplosion – bara om att öka farten vid rätt tillfälle.

Ha tyngden långt bak Beskrivning: I djupsnö är risken stor att du slirar med framhjulet eller att det plötsligt tar stopp och du far framåt över styret. Gör så här: Res på dig, placera pedalerna i jämnhöjd, sträck på armarna och skjut rumpan bakåt bakom sadeln – som om du skulle köra nedför en brant backe. Det gör att du får bakvikt på cykeln och framhjulet gräver inte ned sig lika lätt i snön. Ju längre bak och ner du kommer med rumpan, desto mindre tyngd hamnar på framhjulet. Så kan du självklart inte köra hela vägen utan det gäller att justera positionen på cykeln löpande och utnyttja bakvikten på svårkörda partier där det är mycket snö.

Förutse din körning Beskrivning: I snön är det svårt att korrigera körningen med snabba inbromsningar eller svängar. Gör du det kommer du att få sladd. Gör så här: Titta inte mot marken precis framför framhjulet; rikta i stället blicken några meter längre fram så att du kan planera nästa drag i god tid. Ska du t.ex. köra till höger eller vänster om den snötäckta stenen som ligger mitt i spåret? Lita på ditt val och behåll lugnet. Tänk också på att alltid titta dit du ska köra i stället för att stirra mot en grop, ett hål, en trädstam eller vad det nu är som du inte vill köra in i. Hjärnan har lättare att tolka positiva budskap och chansen för att lyckas ökar om du riktar blicken åt rätt håll.

Sitt kvar på sadeln Beskrivning: Om du inte har kroppsvikten på bakhjulet när du trampar runt pedalerna så kommer hjulen att spinna utan att du kommer framåt. Gör så här: Om ett djupt snölager täcker mtb-spåret är det viktigt att vara uppmärksam på att lägga i en växel som du orkar trampa på – utan att du måste resa dig upp på pedalerna. Växla hellre ned en gång för mycket än en gång för lite. Här gäller samma körteknik som i lera: när du kör uppför ska du växla ned i tid och sitta kvar på sadeln så att bakhjulet tyngs ned och väggreppet blir bättre. På snö behöver du bara resa på dig när du ska sträcka på benen eller när du kör i djupsnö och behöver ha bra bakvikt.

Bra vinterprylar håller dig varm när du cyklar

  • Tjocka handskar värmer bra men det är svårt att växla om fingrarna är inkapslade. Med en sk. hummerhandske hålls fingarna ihop parvis så att man både håller värmen och klarar av att växla.

  • Skoöverdrag av tjock neopren håller fötterna torra och varma.

  • En mössa värmer huvudet och öronen och får plats under en hjälm.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: