© Andreas Mikkel Hansen.

Mountainbike: Så kör du i nedförsbackar

Övning ger färdighet. Med regelbunden träning kan du snabbt träna upp dig så att du klarar de nedförsbackar som dyker upp under mountainbike-rundan.

12 september 2014 av Claus Cancel & Jacob Teilmann.

Du har precis kämpat dig uppför den tuffa backen och du kippar efter andan samtidigt som du lägger in en annan växel. Framför dig väntar en brant utförslöpa.

Sanningen är den att du brukar undvika just den här backen under din mountainbike-runda, och denna gång väljer du också en annan väg ned. Men innerst inne önskar du att du skulle kunna köra utför backen – och inte minst att du tordes göra det.

Men fatta mod. Det krävs faktiskt inte så mycket. Med några få tips som du kan använda i din dagliga träning så kommer du snabbt bli bättre på att köra i nedförsbackar på mountainbiken.

Så klarar du nedförsbackarna på mountainbike

Flytta rumpan långt bakåt: Leta upp en nedförsbacke som är tillräckligt brant så att du kan träna din teknik. Börja med att flytta rumpan så långt bakåt som möjligt när du kör utför. Snart kommer du att kunna flytta rumpan längre och längre bak. Till sist kommer du att ha rumpan så långt bakom sadeln att den skrapar i bakhjulet. På så sätt får du bättre kontroll på frambromsen och du undviker att köra omkull om framhjulet låser sig.

Ladda ned PDF:en här och se fler övningar som hjälper dig hitta rätt teknik på mountainbiken.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: