Lufta och få bättre grepp

Det kan nästan inte bli lättare: släpp ut rejält med luft ur bägge däcken på mountainbiken så att de blir ”fingermjuka”.

1 mars 2011

Därmed får däcket en betydligt bredare kontaktyta mot underlaget – och väggreppet blir mycket bättre.

Fördelar Kontakten med underlaget blir genast mycket bättre vilket gör att risken minskar för att hjulet plötsligt spinner loss utan att greppa. Det gäller i synnerhet om det är lerigt före och/eller om man vill ha så bra väggrepp som möjligt uppför backar då kroppsvikten flyttas lite framåt på cykeln.

Gör så här

  • Känn efter hur mjukt underlaget är och hur bra väggreppet är. Titta om det finns mycket rötter, stenar eller andra hinder längs spåret som gör att du bör undvika att köra med allt för mjuka däck.

  • Lossa på ventilen och släpp ut små doser med luft – lite åt gången. Åtminstone tills du skaffat dig rutin och känsla för vilket däcktryck du ska ha. Känn efter genom att trycka hårt med tummarna uppifrån och ned på däckets ovansida.

  • Skruva fast ventilen igen. Kör en bit och se om du är nöjd med däckets grepp och med styrförmågan, t.ex. i tvära kurvor. Upplever du att cykeln ”glider” i väg i kurvorna bör du pumpa i lite mer luft i däcket igen.

OBS! Släpper du ut för mycket luft kan t.ex. rötter och stenar slå så hårt mot däcket att slangen trycks in mot fälgen och punkteras. Om däcket är för mjukt kan styrförmågan också försämras och i mycket krävande kurvor kan du riskera att krafterna i kurvorna gör att däcket kränger av fälgen.

Därför fungerar det

Ett hårt pumpat däck har bara en relativt begränsad kontaktyta mot underlaget. När däcktrycket minskar gör din kroppsvikt att däcket pressas ut så att det täcker en större areal och därmed blir kontaktytan mycket större. Det innebär också att flera av de kraftiga dubbarna i däckmönstret aktivt kan ”bita” sig fast i underlaget.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: