Lera

Lervälling och gyttja kan suga musten ur den mest vältränade cyklisten; för att komma vidare måste man hålla tempot uppe.

13 september 2010
  • Slappna av i överkroppen Det är lättast att hålla balansen om du är avslappnad så att du snabbt kan reagera på det lösa underlaget genom att snabbt ändra läge på kroppen. Det räcker alltså inte med att ta ett djupt andetag och hålla andan innan du kör ut i lervällingen. Spända magmuskler gör bara att överkroppen låser sig.

  • Förlägg kroppstyngden bakåt När du når fram till ett avsnitt med mycket lera och gyttja ska du förlägga din kroppstyngd något bakom sadeln. Genom att flytta tyngden bakåt över bakhjulet lättar du på trycket på framhjulet som därmed lättare kan rulla fram genom det mjuka underlaget. Pressa samtidigt styret framåt när du når fram till gyttjepölen så du inte får stopp på det mjuka underlaget.

  • Välj en linje Den bästa linjen är oftast den mest uppenbara. Välj den som ser lättast ut och sikta in dig på att hålla den. Det är oftast den rakaste vägen genom lervällingen som är den lättaste, eftersom det finns en hård botten under gyttjan. Det viktigaste är att du håller den linje du valt och inte bromsar in.

  • Håll tempot och fortsätt trampa i jämn takt Rent instinktivt kan det vara lockande att bromsa in och sluta trampa för ett ögonblick när man kommer fram till en stor gyttjepöl. I stället är det viktigt att utnyttja den fart som du fått upp på cykeln och fortsätta trampa med lätta, snabba och konstanta tag.

  • Lyft framhjulet I takt med att du vänjer dig vid lervällingen kan du träna på att distinkt lyfta framhjulet in över pölen. Håller du ett högt tempo kommer framhjulet knappt att vidröra leran, och risken minskar för att du ska ramla omkull.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: