Tre skäl till att din träning har gått i stå

Har din träning gått i stå, och tycker du inte att du får ut tillräckligt av din insats? Då ska du läsa vidare här!

11 augusti 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Har du tappat motivation att träna, eller tycker du inte att du får ut tillräckligt av din insats? Då har du kanske kört fast. Vi pekar på tre faktorer som kan göra att träningen går i stå – och ger dig svar på hur du kommer i gång igen!

Du saknar ett konkret mål

Det är viktigt att ha ett mål med träningen, oavsett vad det målet är. I stället för att ha ett mål som går ut på att du ska gå ned i vikt, så är det bättre att du bestämmer dig för hur mycket du vill minska i vikt. Om du hellre siktar på att kunna lyfta tunga vikter eller löpa snabbt, så bestäm dig för HUR tunga vikter du vill lyfta eller HUR snabbt du vill springa. Om du dessutom berättar för andra om ditt mål så kommer du också att bli mer träningsmotiverad.

Du saknar en plan

Se till att lägga upp en plan som stämmer överens med vad du vill uppnå. I stället för att du följer en spontan träningsplan som du har hittat på internet, så fundera en gång till om den verkligen leder dig närmare ditt mål. Om ditt mål är att löpa maraton, så rådfråga de som har erfarenhet av maraton och ta del av deras tips om hur du ska lägga upp din träning.

Du har för många ursäkter

Ja, det regnar. Ja, du har haft en lång dag. Ja, du kan lika gärna träna lite hårdare i morgon istället. Ingen av dessa ursäkter håller. Det är mycket svårt att uppnå sina mål om man kommer med ursäkter varje gång man ska träna. Avsätt tid till din träning och prioritera den högt.

Lycka till med träningen!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: