Stak­träning är nyckeln för att lyckas

22-årige Petter Engdahl är ett av framtidshoppen inom svensk längdskidåkning. Här delar han med sig av sina bästa träningstips inför årets säsong.

13 december 2016 av R. Nilsson & R. Kingstad

Stakning är a och o

Stakåkning har som bekant blivit mycket populärt både bland eliten och motionärer de senaste åren. Och som nybörjare skulle jag absolut slå ett slag för att träna lite extra på stakningen eftersom det ger snabba resultat. Sedan är jag kanske lite gammalmodig för jag tycker att det hör till att även behärska diagonalåkning ifall man vill kalla sig längdskidåkare. Jag tränar mycket bål och överkroppsstyrka för att utveckla min stakteknik och för att inte förlora tid på flacka partier där det blir mycket stakning. Ska man bli bra på att staka så tror jag definitivt att man måste lägga ner en hel del tid och bygga upp styrkan i överkroppen.

Skaffa bra prylar

Materialet är självklart viktigt oavsett om det är löpning eller skidor man håller på med, men det gäller att inte göra det krångligare än nödvändigt. Jag ser utrustningen som ännu en faktor som kan göra att man förbättrar sig precis som när det gäller träning. Och när jag t.ex. skidar i mål i en tävling så vill jag inte ha något att skylla på efteråt eller känna att jag kunde ha gjort något annorlunda. Därför lägger jag ned den tid som krävs på materialet så att jag inte ska behöva tänka på utrustningen under själva träningspassen eller tävlingarna.

Stegra långsamt

Att stegra träningen är en självklar del i utvecklingen av fysiken, och ingen vill ju tvingas göra uppehåll i träningen p.g.a. skador eller sjukdom. Det gäller därför att hitta en bra balans mellan träning och vila. För mig fungerar det bra att sätta upp delmål och göra olika tester för att se hur träningen fortskrider. Sedan gäller det att ha tålamod och tänka igenom, hela träningsprocessen. Och att inte öka träningsmängden för mycket så att vardagslivet blir lidande. Det håller inte i längden.

Gör en träningsplan

Det är viktigt att ha en plan och ett syfte med sin träning oavsett man är elitsatsande eller motionär. För en motionär som har jobb, barn och familj att beakta är förstås planeringen och syftet med träningen olik den som många elitåkare har. Inte desto mindre är det viktigt att ha en plan för att kunna bibehålla och förbättra hälsan och välmåendet. Att lära känna kroppen är lika viktigt för elitåkare som motionärer. Jag och min tränare planerar min träning beroende på hur känslan i kroppen är för stunden och när på säsongen det är.

Delta i en skidtävling

Att anmäla sig till ett lopp är något jag definitivt rekommenderar för att få extra motivation och ha ett konkret mål att träna inför. Många tänker säkert på Vasaloppet när det gäller längdskidåkning, och det är helt klart ett utmanande lopp med starka traditioner. Men min erfarenhet från både löp- och skidtävlingar är att även mindre lopp kan vara minst lika roliga och inspirerande. I Sverige är nog Årefjällsloppet det finaste lopp jag åkt, men vill man uppleva något alldeles extra ska man åka Skarverennet som går i Geilo, Norge.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: