Den perfekta träningskompisen Forskning visar att vi tränar mer om vi har en träningskompis – i synnerhet om det är en person som kan mer än bara hålla tiderna. © iStockphoto

Så ser den PERFEKTA träningskompisen ut

Se vilken typ av träningskompis du bör skaffa.

18 oktober 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Vad fungerar egentligen bäst när det gäller att hålla träningsgnistan vid liv – en kompis som alltid dyker upp i tid till era gemensamma pass? Eller en person som sprider motiverande och uppmuntrande kommentarer?

Skotska och schweiziska forskare har undersökt vad som karakteriserar den perfekta träningskompisen.

Valde själva träningskompis

Inför det åtta veckor långa försöket delades försökspersonerna in i två grupper, där personerna i den ena gruppen fick i uppgift att hitta en ny träningskompis, medan personerna i den andra gruppen fick fortsätta att träna som vanligt.

Forskarna ställde inga krav på vilken typ av träningskompis försökspersonerna valde – allt för att studien skulle vara så verklighetstrogen som möjligt.

Föga överraskande visade studien att gruppen med träningskompisarna rörde sig mer än personerna i kontrollgruppen.

Mer överraskande var det att typen av support från träningskompisen var avgörande för hur effektivt försökspersonerna tränade.

Så är den perfekta träningskompisen

Forskarna delade upp den stöttning som försökspersonerna fick från sina träningskompisar som antingen emotionell eller instrumentell. Det sistnämnda var av praktisk karaktär, som t.ex. att hålla tiden.

Studien visade att de försökspersoner som hade träningskompisar som gav emotionell stöttning tränade mer än de som övervägande fick instrumentell stöttning.

Så tänk på att ge din träningskompis massor av uppmuntran – även om du själv kommer lite för sent till träningen.

Källa: British Journal of Health Psychology

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du köpa nya träningsprylar till våren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: