Så enkelt kan du bli typen som tränar på morgonen

Är du också trött på att ställa in eftermiddagsträningen på grund av oförutsägbara saker som dyker upp. Lösningen är morgonträning – och med de här enkla livsstilsförändringarna kan du lyckas.

18 augusti 2016 av Cecilie Dumanski / I FORM

Tänk vad smart och skönt det är att få tränat på morgonen. Men när klockan ringer kl 05.30 är det allt för enkelt att snooza för en timmes extra sömn.

Men det är faktiskt inte så svårt att bli en morgonträningsmänniska. Det krävs bara att du gör ett par enkla livsstilsförändringar.

1. Ät smart på kvällen

Den mat du äter på kvällen har stor inverkan på hur du känner dig när du tränar på morgonen dagen efter. Och om du har ätit en stor hamburgare på kvällen kommer du förmodligen känna dig uppblåst i tights. Därför är det en bra idé att äta magert, lätt och mycket grönt kvällen innan morgonträning – och gärna 90 minuter innan du lägger dig.

2. Skaffa en träningspartner

Om du har en fast morgontid med en träningspartner, kommer det att bli mycket svårare att ställa in. Så hör dig för i umgängeskretsen: det finns säkert någon som redan morgontränar, eller som också skulle vilja göra det.

3. Förbered allt dagen före

Ju mindre det är att tänka på när klockan ringer – alldeles för tidigt – desto bättre. Så kom ihåg att packa väskan och lägga fram träningskläderna kvällen innan.

4. Gå och lägg dig i tid

Kommer du för sent i säng så blir morgonträning genast en utopi. Se därför till att komma i säng i god tid, så du också kan komma upp i tid.

Kom ihåg att det är jobbigast att gå upp i början. Sedan kommer kroppen snabbt att vänja sig vid den nya rytmen – och du kommer att känna av alla de fördelar som du får av att träna på morgonen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: