© Colourbox

Så behåller du motivationen

Oavsett hur kul och spännande din nya träning är, så kommer det dagar när lusten tryter. Då kan små motivationstips hjälpa.

24 mars 2011 av Jacob Teilmann

Prioritera din träning När du nu har satt igång att motionera och träna regelbundet är det helt avgörande att du prioriterar tiden för det. Annars tryter motivationen lätt när tidspress, familjegöromål, jobb m.m. kommer emellan. Så upprätta ett bindande träningskontrakt med dig själv, och se till att hålla det precis som du ingår avtal med andra människor. Prata också med din familj, så att de förstår din prioritering och således blir involverade i ditt träningsschema och inte kommer och beklagar sig senare.

Sätt upp ett mål Det kan vara mycket motiverande att sätta upp ett mål. Det kan innebära att du bestämmer dig för att löpa 10 km i stället för 5 km. Eller att du ställer upp i ett motionslopp. Kom ihåg att ditt mål ska vara realistiskt. Och du får ut mer av att sätta upp små delmål än att sikta mot alltför stora utmaningar för tidigt.

Hitta en träningskompis Det sociala kan vara av stor vikt i din träning. I stället för att själv stå för motivation, planering och själva utförandet kan en kompis ge dig en massa input och roligare träningstid. Fundera på vilken typ av kompis du behöver. Ska det vara din bästa vän som du träffar alltför sällan? Eller snarare en mer avlägsen bekant som passar din träningsnivå och din tid bättre?

Lägg fram träningskläderna Om du t.ex. vet att du ska löpa eller cykla lördag morgon/förmiddag, så lägg fram kläderna redan under fredagskvällen, eller packa väskan i god tid. Då förpliktigar du dig mer och konkretiserar morgondagens motion i god tid. Alternativt kan du kliva i träningskläderna direkt när du stiger upp. Då är du ju redo, så då har du ingen anledning att stå över.

Tänk på hur det känns efteråt När du har duschat och sitter i soffan, hur känns det då? Bra både mentalt och fysiskt, eller hur? Om motivationen tryter kan du försöka återskapa den känslan: hur skönt det brukar kännas efteråt och vad det betyder resten av dagen.

Skäm bort dig med nya prylar Inte mycket är så motiverande som ny träningsutrustning. Skäm bort dig själv med nya prylar emellanåt. Du kommer att märka att glädjen och förväntningarna inför träningen stiger, och att glädjen över själva träningen gör detsamma.

Gå med i en klubb Klubbens styrka är att din träning sätts inom fasta ramar. Detta minskar risken för att din träningsintensitet och motivation förstörs av återbud. Om en person lämnar återbud så finns det säkert gott om folk i klubben ändå.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: