Man och kvinna gör armhävningar tillsammans på gymmet testa din motivation till träning
Vad motiverar dig?

Är träning med en kompis t.ex. det som gör att du kommer i gång?

Motivationstest: Hur får du lust att träna?

Har du svårt att komma igång och träna så mycket som du egentligen skulle vilja? Om du vet vad som motiverar dig så kommer du lättare att kunna planera din träning så att du faktiskt får lust att genomföra den. Gör vårt test och se vilket motivationstyp du är. Det kan bli starten på ditt nya träningsliv!

Tar du på dig träningskläderna direkt när du vaknar på morgonen eller när du kommer hem från jobbet? Eller måste du alltid tvinga dig själv för att du ska träna? Kanske är det en kombination av bägge.

Eller kanske har du gått helt i stå med din träning eller aldrig riktigt kommit i gång i den omfattning som du drömmer om – helt enkelt för att du har svårt att motivera dig själv.

Som tur kan du göra en massa saker själv för att styra och stärka din motivation. Om du lär känna dig själv lite bättre så kan du också öka antalet dagar då du orkar träna.

Fem motivationstyper – vilken liknar du?

Det finns fem olika motivationstyper:

  • Mästaren: Motiveras av att hela tiden utvecklas och bli bättre genom sin träning.
  • Medhjälparen: Vill gärna vara med och lägga upp t.ex. sin träningsplan eller sin idrottsförenings aktiviteter.
  • Vinnaren: Blir motiverad av att slå rekord och tävla.
  • Kompisen: Älskar social samvaro och möjligheten att vara med i ett lag.
  • Tänkaren: Gillar att fördjupa sig i hur träningen påverkar kroppen och hälsan.

Gör vårt test och ta reda på vilken motivationstyp som passar bäst in på dig. Därefter får du en rad olika experttips till hur just du kan lägga upp din träning, så att du blir så motiverad som möjligt. Du får också reda på vilka fällor du bör vara särskilt uppmärksam på och undvika för att inte motivationen ska sjunka!


BÖRJA TESTET HÄR

Om träningsmotivationstestet
Detta nya motivationstest är framtaget av professor Henning Langberg, Center for Sundhedsmotivation, vid Köpenhamns universitet. De specifika motivationsråden som du får när du har genomfört testet är också framtagna av honom.
Vid Köpenhamns universitet arrangeras även kurser i hur man bäst motiverar t.ex. patienter i att förändra sin livsstil för att komma i gång och hålla fast vid sin träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: