Cookie- och Sekretesspolicy
Läsarnas bästa tips: Bli en löpare för evigt

Läsarnas bästa tips: Bli en löpare för evigt

Vi bad er läsare om tips och råd för att hålla löplusten vid liv, ta träningen till nya nivåer och undvika skador. Här är nio superbra läsartips.

  • Aktiv Träning nr. 8, 2014

I samband med en stor artikel om hur man håller löplusten vid liv – som vi presenterar den här månaden – har vi bett läsarna dela med sig av sina bästa träningstips.

Vilka träningstips använder ni er av? Hur håller ni er motiverade som löpare och inte minst, vad gör ni för att undvika att bli skadade?

Här är nio superbra läsartips:

Träningstips:

  • "Variation är nyckeln för att komma i form. Jag kör allt ifrån snabba intervaller till backryck, ibland löper jag i jämnt tempo eller låter min intuition bestämma. Jag kör också ett lugnt långpass varje vecka."
  • "Jag försöker att variera mina löprundor så mycket som möjligt – beroende på hur min dagsform är. På så sätt blir varje löprunda en ny, spännande upplevelse.”
  • “10–20–30” är ett intervallpass som ger mig ny träningsmotivation och får formkurvan att stiga. Att jogga i 30 sek, löpa i ett måttligt tempo i 20 sek. och sedan spurta de sista 10 sek. är effektivt.”

Bevara motivationen:

  • "Jag sätter alltid upp mål sex veckor längre fram. Det kan innebära att jag ska gå ned ett kilo i vikt eller springa milen på en viss tid. Sedan belönar jag mig själv om jag lyckas, t.ex. med ett restaurangbesök.”
  • "Jag tänker alltid på hur jag är som förebild för mina barn. Är jag den som helst sitter och slöar i tevesoffan? Eller är jag den som inspirerar mina barn genom att aktivera dem? Jag föredrar det sistnämnda.”
  • "Jag brukar titta på träningsfilmer på Youtube. Det gör mig motiverad att träna. Ett tips är dock att inte titta på träningsfilmer sent på kvällen. Då kan det vara svårt att hinna varva ned till läggdags.”

Undvika skador:

  • "Jag har alltid tre par löpskor på skohyllan som jag växlar mellan. Det ger bra variation och aktiverar fler muskler i underbenen och fötterna.”
  • "Jag brukar komplettera löpningen med två TRX-pass (träningsband) i veckan. Det ger en bra och allsidig träning som stärker bålmuskulaturen och ökar flexibiliteten i kroppens senor och muskler.”
  • "Om jag har träningsvärk efter en löprunda så använder jag ofta min ”foam roller” (skumrulle) för att massera musklerna. Eller så simmar jag – simning är supereffektivt för återhämtningen.”

Logga in här och läs hela artikeln om hur du gör för att bli en löpare nu – och för evigt."

Prenumerant ladda ner filen här.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Håll formen i vinter

Håll formen i vinter

Motivation träning |

Vintern kan minska både motivationen ...

Läs mer
Hur får jag tillbaka lusten att träna?

Hur får jag tillbaka lusten att träna?

Fråga oss |

Jag har tappat lusten att styrketräna. ...

Hur får jag lust att träna igen?
Så behåller du motivationen

Så behåller du motivationen

Motivation träning |

Oavsett hur rolig din nya träningsform ...

Läs mer
Håll ångan uppe i vintermörkret

Håll ångan uppe i vintermörkret

Motivation träning |

Dagarna har blivit kortare, solen lyser ...

Läs mer
Hur ska jag fortsätta träna när jag väl kommit igång?

Hur ska jag fortsätta träna när jag väl kommit igång?

Fråga oss |

Jag har inga problem med att komma i ...

Vad kan jag göra?
Nytt
Därför stönar många män när de tränar

Därför stönar många män när de tränar

Motivation träning |

Fråga: Varför stönar och stånkar många ...

Läs mer
Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

Motivation träning |

39-årige Anders Södergren är en av ...

Läs mer
Håll formen i vinter

Håll formen i vinter

Motivation träning |

Vintern kan minska både motivationen ...

Läs mer
Trendigt att vara aktiv på semestern

Trendigt att vara aktiv på semestern

Motivation träning |

Allt fler vill hålla igång på ...

Läs mer
Så ser den PERFEKTA träningskompisen ut

Så ser den PERFEKTA träningskompisen ut

Träningskompis |

Se vilken typ av träningskompis du bör ...

Läs mer