Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

39-årige Anders Södergren är en av Sveriges bästa längdskidåkare genom tiderna. Här delar han med sig av sina bästa nybörjartips inför vintern.

14 november 2016 av R Kingstad. Foto: www.teamsodergren.se

Anders Södergren

Född: 1977 Klubb: Hudiksvalls IF Bor: Östersund Familj: Gift, två barn. Meriter: har representerat landslaget i över 15 år. Har som främsta meriter OS-guld i stafett från Vancouver 2010, två individuella VM-silver 2003 och 2009, två segrar i Holmenkollens femmil och 17 individuella SM- guld. Aktuell: jobbar som sponsorcoach åt Svenska Skidförbundet.

1. Åk utan stavar I Början

Oavsett om det gäller klassisk stil eller skejt så är det bra att teknikträna utan stavar i början. Det är viktigt att få in en bra tyngdöverföring och känna att man har en bra grund att stå på. På så vis tränar man balans, kroppshållning, tyngdöverföring och koordination. Det är även bra att få med armpendeln och överdriva rörelserna till en början. Jag håller själv i en del längdskidkurser och det kan vara ett bra tips att gå en sådan nybörjarkurs. Då kan man förutom bra övningar även få tips om hur man vallar för olika fören och väderförhållanden.

2. Gör en träningsplan

Ett träningsschema kan vara bra att ha om man känner att man vill kontrollera belastningen och få progression i träningen. I början behöver inte planeringen vara så detaljerad, huvudsaken är att träningspassen verkligen blir av. När man har fått mer erfarenhet som längdskidåkare kan man börja planera träningen, återhämtningen och kostintaget lite noggrannare. Jag använde mig t.ex. av ett träningsschema när jag satsade som mest. Det var en viktig pusselbit för mig för att jag skulle kunna träna progressivt och fortsätta utvecklas.

3. Skaffa bra skidor

Längdskidåkning är en materialsport och det blir betydligt roligare att åka om man har bra prylar. Det behövs dock inga värstingprylar utan mellansegmentet med längdskidprylar som finns i sportbutikerna räcker långt. Om det är något man vill lägga lite mer pengar på så ska det i så fall vara skidorna. De kan vara skillnaden mellan att skidturen blir en njutning eller en plåga. Mitt tips är att man tar sig tid i sportbutiken och provar ut rätt skidor med hjälp av personalen. Det är en bra investering inför vintern.

4. Anmäl dig till ett långlopp

Att anmäla sig till ett långlopp som t.ex. Vasaloppet, Engelbrektsloppet eller någon annan av landets alla längdskidtävlingar, tycker jag är ett bra mål för motionärer. Det ökar motivationen att träna månaderna fram till loppet. När man väl har fyllt i anmälningsblanketten så förpliktar man sig att träna och det blir lättare att ge sig ut i skidspåret oavsett väder. Och om man anmäler sig tillsammans med en kompis så ökar tränings- och tävlingslusten ännu mer.

5. Träna med en kompis

För många blir träningen roligare om man har någon att träna med. Det kan vara allt från en kompis till en organiserad skidförening eller en löst sammansatt facebookgrupp där man kan bjuda in andra skidåkare. Huvudsaken är att man har ett ”bollplank” under träningspassen. Ofta tar man också ut sig lite mer och tränar effektivare om man motionerar ihop med andra. De dagar då träningen känns extra jobbig är det också till stor hjälp att ha en kompis vid sidan som kan påminna en om hur bra man kämpar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: