© Colourbox

Hitta träningsglädjen

Eftersom hjärnan är programmerad att spara energi är det viktigt att mobilisera nya mentala krafter om hjärnan ska vara med på dina planer om att vara fysiskt aktiv. Här är sju bra mentala tips som gör att du lyckas.

31 augusti 2011
  1. Lär känna dina vanor: Om du ska ändra levnadsvanor är det viktigt att vara ärlig och erkänna sina dåliga vanor. Skriv eventuellt ned dina dåliga vanor och välj ut en vana åt gången som du vill ändra på.

  2. Bra humör: Gör saker i din vardag som får dig på bra humör. Träna på att tänka positivt i stället för negativt. Fråga dig själv vad som är roligt och vad du uppskattar mest? Tänk tillbaka på när du var barn. Vilken idrott eller motionsform tyckte du var roligast på den tiden ?

  3. Identifiera dig själv: Se dig själv som en löpare, simmare, cyklist, roddare m.m. – också de dagar du vilar.

  4. Ljug för dig själv: Säg till dig själv att du bara ska ta en kort löprunda. Sedan ger du full gas när du är i igång.

  5. Var beslutsam: Hjärnan vill gärna återgå till sina gamla rutiner – speciellt i början. Men kom ihåg att din nya livsstil kan bli en vana på sikt, som din hjärna inte vill avvara.

  6. Undvik tvång och smärta: Det är mycket svårt att lura hjärnan. Det går inte att tvinga sig själv att gilla löptränning. När något gör ont är det faktiskt din kropp som skickar en varningssignal till hjärnan. Lyssna därför på de signalerna.

  7. Acceptera dina gränser: För att du ska lyckas måste du vara realistisk och acceptera din förmåga. Du siktar ju inte på att vinna Tour de France. Bara det att du lyckas komma i gång är en höjdare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: