© colourbox

5 tips: Så lyckas du med din livsstilsförändring

Rätt mental taktik är nyckeln för att man ska lyckas infria nyårslöftet.

9 januari 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

1. Var uthållig
Mindre bakslag på vägen är det som oftast gör att folk ger upp målet om att t.ex. bli av med överflödiga kilon eller hålla fast vid träningsrytmen.

De flesta kommer att uppleva små bakslag längs vägen, att ett träningspass eller två blir inställda eller att chipsskålen på nytt sätts fram på kvällen.

Men det gäller att inte fästa för stor vikt vid dessa situationer och se de som enstaka undantag och inte som några skäl till att ge upp.

2. Sprid ordet
Berätta för dina vänner, arbetskompisar och din familj om ditt nya mål. Det är förpliktande.

3. Skriv ned dina framsteg 
Om ditt mål t.ex. är att gå ned 10 kilo, så ska du väga dig regelbundet och skriva ned din vikt – även om den periodvis går i fel riktning.

Skriv också gärna in alla dina träningspass in kalendern. Det är motiverande att titta tillbaka och se hur mycket du har tränat.

4. Sätt upp realistiska och specifika mål
Ditt mål ska vara specifikt – i stället för ”att gå ned i vikt”, så bör målet vara ”att gå ned fem kilo i vikt”. I stället för ”att äta nyttigare”, bör du sikta på att ”äta nyttigt sex dagar i veckan”.

Se dessutom till att ditt mål är realistiskt. I stället för att gå från tevesoffan till att genomföra ett maraton samma år, så är det bättre att satsa på att löpträna regelbundet två gånger i veckan. Sedan kan du alltid sätta ett nytt och mer ambitiöst mål om t.ex. fyra månader.

5. Lär känna alla fallgropar
Det kan vara något så enkelt som att du t.ex. bör sluta att ha godis och sötsaker hemma, eller att du registrerar att du är mer benägen att skippa träningen om du har sömnbrist – och därför bör prioritera sömnen.

Källor: BBC, Harvard Business Review 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: