Glad kvinna efter träning


© iStock

5 bra tips: så når du dina mål

Med den här modellen, utvecklad av experter, uppnår du lättare dina mål samtidigt som du behåller motivationen och gör framsteg under tiden.

12 januari 2017 av Brian Overkær

Den SMARTA metoden kan hjälpa dig att sätta upp rätt mål – och uppnå det.


FORSKAREN: Hälften av alla som börjar träna lägger av inom ett halvår. Det svåra är inte att börja motionera – utan att fortsätta med sin träning. ”Flera studier har visat att ungefär varannan som börjar träna slutar inom sex månader”, säger Magnus Lindwall, en av landets mest anlitade motiva­tionsforskare inom hälso- och idrottspsykologi vid Göteborgs universitet.

Specifikt

Vad vill jag uppnå?

Om du ska lyckas med något så krävs det att du utröner om ditt mål är konkret och specifikt, och om du verkligen vill uppnå målet. Att komma i bättre form är ett exempel på ett mål som kan vara bra, men som inte är tillräckligt specifikt. Vad vill du uppnå mer konkret? Kanske vill du bli snabbare på 5 km – men hur mycket snabbare? Om ditt mål inte är specifikt, så bör du lägga lite tid på att reflektera över om du har valt rätt mål. Kanske upptäcker du att det som du trodde var ditt mål, i verkligheten var ett delmål eller något som andra bestämde och därför inte kändes rätt för dig. Eller så kom du fram till att du behöver vara lite mer ambitiös med din målsättning. Reflektion är första steget för att nå sitt mål.

Mätbart 

Hur ska jag kunna mäta mina framsteg?

Om ditt specifika mål inte är mätbart så kan det vara svårt att veta om du faktiskt har uppnått målet. Ett specifikt mål kan vara att gå ned fem kilo i vikt, att löpa 10 km i sträck eller att träna tre gånger i veckan i sex månader. Om du ”bara” har en önskan om att skaffa dig en sundare livsstil, så är det bra om du utröner vad det innebär för dig? Ska du gå och lägga dig tidigare, t.ex. senast kl. 23.00? Eller träna ett visst antal gånger i veckan? Kanske vill du hitta en roligare motionsform, så att du inte skippar träningspassen lika lätt? Eller vill du äta ett kilo grönsaker per dag? Om ditt mål inte är mätbart så bör du tänka igenom din målsättning en gång till.

Attraktivt 

Är det viktigt för mig?

Ditt specifika, mätbara mål ska kännas attraktivt för dig. Det ska vara något som du verkligen vill, något som du kan uppnå genom rätt handlingar och något som har betydelse för dig. Om ditt mål inte känns lockade för dig, så kommer du snart att märka att du har svårt att hålla uppe motivationen. Många andra saker kommer att locka mer. Välj därför ett mål som du finner attraktivt. Om du är tveksam kan du fråga dig själv följande:

  • Varför är målet så viktigt för mig?
  • Vad skulle det betyda för mig om jag inte uppnår målet?
  • Vad skulle det innebära för mig om jag lyckas uppnå mitt mål?

Realistiskt

Kan det fungera i praktiken?

Du vet redan hur din vardag ser ut och vilka resurser du har. Utifrån dessa faktorer och övriga begränsande faktorer bör du välja ett mål som verkar rea­listiskt. Det innebär inte att ditt mål inte får vara ambitiöst för det. Du får gärna lägga ribban högt, och för dig kanske det är just det som är den bästa motivationsfaktorn. Men du måste fortfarande tro på att ditt mål är realistiskt att uppnå, och du måste vara villig att offra det som krävs för att komma i mål.

Tidsbestämt 

När är min deadline?

De bästa målen är de som är tidsbestämda. Det innebär att du bör ha en deadline för när målet ska vara uppnått. Det räcker inte att din målsättning är att gå ned 10 kg, löpa ett maraton eller genomföra ett triatlon, om du inte har satt ett datum för när det ska vara upp­nått. Om ditt mål inte är tidsbestämt så ökar risken för att du t.ex. flyttar fram träningspassen till dagen efter, veckan efter, månaden efter eller kanske till nästa år eftersom du plötsligt får massor av tid över i kalendern – eller får du verkligen det? När du har bestämt ett mål som är mätbart, attraktivt och realistiskt, så kan du göra en markering i kalendern så att du vet vad som väntar – det innebär också att du kan planera in delmål på vägen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: