© iStockphoto

4 knep som får dig att prestera bättre

Ny forskning avslöjar vilka motivationstekniker som fungerar bäst för att man ska utvecklas och bli bättre.

5 juli 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Säg till dig själv: ”Jag kan göra det bättre”, och du kommer faktiskt också att prestera bättre.

Det visar en ny brittisk studie, där forskarna har undersökt vilka psykologiska tekniker som fick försökspersonerna att prestera bättre i ett onlinespel.

Över 44 000 försökspersoner deltog i experimentet, där tre överordnade tekniker testades: pep-talk, visualisering och orsak-verkan-planering (om X sker, så gör jag Y).

Var och en av dessa tekniker utfördes med fyra olika infallsvinklar till en tävlingsinriktad uppgift – process, resultat, humörstyrning och instruktion.

Prata med dig själv och sätt nya rekord

Resultatet visade att de största förbättringarna registrerades hos de försökspersoner som använde dessa fyra tekniker:

  • Pep talk med fokus på resultatet, t.ex.: ”Jag ska slå mitt personliga rekord”.

  • Pep talk med fokus på processen, t.ex.: ”Jag ska reagera snabbare den här gången”.

  • Visualisering med fokus på resultatet, t.ex.: föreställ dig att du spelar och sätter nytt personligt rekord.

  • Visualisering med fokus på processen, t.ex.: föreställ dig att du spelar och reagerar snabbare än vid senaste spelet.

Studien visade samtidigt att orsak-verkan-planering, som annars har visat sig vara ett effektivt verktyg i samband med viktkontroll och bantningskurer, var en af de minst effektiva teknikerna för att förbättra prestationen.

Källa: Frontiers in Psychology

Få 3 nr av Aktiv Träning + VALFRI TRÄNINGSTRÖJA från Craft eller Kari Traa. Endast 99,50 kr. + 49,50 kr. i porto og exp.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: