3. Prioritera träningen

Det kan kännas tungt att börja träna igen efter ett uppehåll. Det kan till och med ta emot att ge sig ut och springa. Motivationen kan också vara svår att hålla vid liv och risken är därför stor att träningsskorna får stå kvar på skohyllan.

18 maj 2010

Många träningsförsök stupar för att vi ofta har så mycket att göra i vardagen att träningen hamnar långt ner på listan och därmed riskerar att försvinna.

För att komma i gång måste träningen prioriteras. Det krävs att man inledningsvis sätter träningen framför vardagsaktiviteter som matinköp, social samvaro och familjeaktiviteter tills träningen blivit en fast punkt i vardagen. Det kan låta egoistiskt att åsidosätta andra viktiga saker för träningens skull – men det är nödvändigt för att man ska komma i gång. Sedan är det din frus tur att satsa på sig själv och sin hälsa, medan du sköter hushållet.

På längre sikt kommer den närmaste omgivningen att ha glädje av att du kan träna eftersom du kommer i bättre form och får mer ork och glädje i vardagen. Har du ändå svårt att hinna med träningen i vardagen, bör du skapa en lucka i schemat då du kan träna – t.ex. när ungarna tränar fotboll. Eller genom att ta med frugan på löprundan. Genom att göra aktiviteter till familjeaktiviteter ökar chansen att träningen blir av.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: