2. Sätt upp mål

Det kan kännas tungt att börja träna igen efter ett uppehåll. Det kan till och med ta emot att ge sig ut och springa. Med hjälp av de här tre tipsen kan du dock snabbt komma i gång igen.

18 maj 2010

Vill man bli mer motiverad så bör man sätta upp ett konkret mål för sin träning. Vad vill du uppnå? Och hur vill du uppnå det?

Det är de två centrala frågorna som du bör ställa dig själv. Svaren kan du skriva ned på ett papper som du med jämna mellanrum kan ta fram för att påminna dig själv om varför du prioriterar träning framför andra aktiviteter.

Ju mer konkret målet är, desto lättare är det att hitta motivation till att träna. För att inte målet ska kännas alltför avlägset är det en bra idé att också sätta upp delmål. Om slutmålet t.ex. är att genomföra ett maratonlopp i höst, kan ett millopp under sensommaren vara ett motiverande delmål.

Motivationen stärks ännu mer om man anmäler sig både till milloppet och maratonloppet på samma gång – det gör att målet blir ännu konkretare. Och belöna dig själv genom att köpa den utrustning du behöver för att kunna tillgodogöra dig träningen till 100 procent, t.ex. en ny pulsklocka, en ny cykel eller ett par nya löparskor.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: